2899 : Det umulige - eller er det et mirakel ???

af Steff, 27/12 2015, 11:51 (3256 dage siden) @ Depot26

Vedr. CIWL nr. 2899 (1969 UIC nr. 51 66 06-40 027):

Vognen blev bygget som CIWL type S hos Ringhoffer i 1926. I 1939 blev den ombygget til type ST i Zossen. Under den anden verdenskrig indlejet af Deutsche Reichsbahn (DR) og indlemmet i Salonvognspark for anvendelse som Kommandovogn ved Generalstaben for Luftwaffe i perioden FEB 1942 – NOV 1942.
I 1946 ombygget i Saint-Denis til STU. Udstyret med danske holdere for slutsignal og slutlanterner jf. CIWL tegning 26238 af 18-04-1962.
Vognen blev tildelt den danske division af CIWL i perioden 1963 til 1971. Anvendt bl.a. indenlands i løb til Frederikshavn eller Esbjerg. 1969 omnummereret til UIC nr. 51 66 06-40 027.
1971 sendt til Holland.

Det er korrekt at de franske påskrifter på båndet over kupé siden i virkeligheden fra ca. 1967 BURDE havde været den korte version "Compagnie International de Wagon-Lits". Men nok fordi CIWL påregnede at udrangere vognen efter dens anvendelse i Danmark, forblev den ældre og længere version at være skrevet på båndet over kupé siden.
Så i denne henseende er LS-models altså korrekt.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: De eneste sovevogne der har haft et ”DSB” på RIC pladen, var de Scandia byggede M3 vogne, der ikke forventedes at anvendes i international tjeneste. De blev vedligeholdt på et af Cvk ´erne eller sendt til Ostende (efter krigen), men stadig med DK på RIC pladen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Jernbanebøger

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982
Pris 340 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak