2899 : Det umulige - eller er det et mirakel ???
Vedr. CIWL nr. 2899 (1969 UIC nr. 51 66 06-40 027):
Vognen blev bygget som CIWL type S hos Ringhoffer i 1926. I 1939 blev den ombygget til type ST i Zossen. Under den anden verdenskrig indlejet af Deutsche Reichsbahn (DR) og indlemmet i Salonvognspark for anvendelse som Kommandovogn ved Generalstaben for Luftwaffe i perioden FEB 1942 – NOV 1942.
I 1946 ombygget i Saint-Denis til STU. Udstyret med danske holdere for slutsignal og slutlanterner jf. CIWL tegning 26238 af 18-04-1962.
Vognen blev tildelt den danske division af CIWL i perioden 1963 til 1971. Anvendt bl.a. indenlands i løb til Frederikshavn eller Esbjerg. 1969 omnummereret til UIC nr. 51 66 06-40 027.
1971 sendt til Holland.
Det er korrekt at de franske påskrifter på båndet over kupé siden i virkeligheden fra ca. 1967 BURDE havde været den korte version "Compagnie International de Wagon-Lits". Men nok fordi CIWL påregnede at udrangere vognen efter dens anvendelse i Danmark, forblev den ældre og længere version at være skrevet på båndet over kupé siden.
Så i denne henseende er LS-models altså korrekt.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: De eneste sovevogne der har haft et ”DSB” på RIC pladen, var de Scandia byggede M3 vogne, der ikke forventedes at anvendes i international tjeneste. De blev vedligeholdt på et af Cvk ´erne eller sendt til Ostende (efter krigen), men stadig med DK på RIC pladen.