2899 : Det umulige - eller er det et mirakel, tja ???
Go´aften Ole og andre læsere.
Jeg kan godt forstå forvirringen, når samme firma (Ls-models) har to modstridende informationer om samme model. Den ene siger DSB, den anden siger OSE (Grækenland). Jeg kan ikke finde ud af, hvad der menes.
Jo, m.h.t. DSB kan jeg jo se, at vognen (i virkeligheden) er optaget i den Skandinaviske Divisions (CIWL/DK) liste over vogne, der er tilgået, er 1963. De papirer sidder jeg med. Den er nemlig her opført som vogn, hvor CIWL/DK skal sørge for, at den kommer til ½ årlig revision (PR.6.), hvilket blev gennemført 30.09.1963 ved CIWL/DSG værkstedet Neu-Aubing ved München. Jeg ved også, at den er anvendt i de indenlandske løb til Esbjerg og Frederikshavn (enkelte gange til Hamburg) indtil disse ophører, hvorefter vognen i 1971 bliver oversendt til Holland og udgår af CIWL/DK ansvar.
Jeg har aldrig (betyder dog ikke, at det ikke er sket) set en vogn, hvorpå der på RIC pladen er anført Grækenland som RIC ansvarlig med et CE eller OSE (eller hvad man benytter). Vognene der kørte hér, var normalt under fransk (F eller F1 – F5) eller Italiensk (FS senere It) RIC garanti.
Hér må jeg lige forklare den tolkning der normalt hersker, at en vogn skal kunne være ”dansk” (eller anden nationalitet) når der er anført et ”DK” (eller anden landekode) på RIC pladen, f. eks. DK 4247 RIC etc., som er på spisevognen i Odense. Denne opfattelse er en fejlfortolkning, se herunder uddrag fra CIWL materielbog 1955:
« Dans ce cas particulier, elle indique que la voiture-lits no F2 23816 a été reconnue, par la Région NORD (réseau d`affectation), et sous sa responsabilité, apte à circuler sur les chemins de fer désignés par leurs symboles, portés dans les cases du cartouche, c`est-à-dire «.
Dette betyder kort oversat:
At vognen i ovennævnte tilfælde har region F2 (SNCF region Nord) som ”garant” over for de lande, der er angivet i de små felter på RIC pladen, og at vognen overholder de gældende regler for RIC mærkede køretøjer.
F. eks. som vi allerede har set, at STU vognen med UIC nummer har et ”B” stående på RIC pladen. Det betyder, at CIWL værkstedet i Ostende i Belgien under ansvar af SNCB, er garant for at vognen opfylder de RIC krav for de lande vognen kan køre i (her fast tildelt Danmark i de indenlandske løb).
I tilfælde med spisevognens DK på RIC pladen, er det fordi, at Vk. Kh. har gennemført nogle ændringer af de vogne i 42xx serien, bl.a. styre- og brummerledninger, DSB slutsignalholdere mv., der bl.a. skulle anvendes i ”Englænderen”. DSB (fordi der ikke er et CIWL vk i DK) er derfor garant over for de resterende lande anført på pladen, at vognen overholder RIC aftalerne. Og det var KUN de få vogne af 42XX serien, der har haft et DK på RIC pladen. De resterende spisevogne var normalt enten SNCB (B) eller et SNCF (F eller F1 – F5) ansvar. Alle sovevogne tildelt CIWL/DK har haft andre lande (normalt B, F, F1-F5, FS, DB etc.) som garant anført på RIC pladen, selvom FAST tildelt.
Lang teknisk snak, men lad os se hvad der menes fra Ls-models side. Det kunne jo være, at de besidder dokumenter vi ikke kender til.
Sidst, hvis epoke IIIc som anført af LS-models betyder lige før epoke IV med UIC nummerering, har vognen altså kørt indenlandsk i Danmark. Det er hér jeg ikke rigtigt forstår det med Grækenland. Men lad os som sagt se.
God aften til alle, som nu er indført i CIWL forunderlige verden m.h.t. anvendelsen af ”RIC plaque” og andet. Den er faktisk mere spændende end Tolkiens Hobbit univers. Kan dog sikkert blive underkendt hér
Steff