Mulige påskrifter CIWL VL 4071
Go´ formiddag Svend m. fl.
Der ER jo altid en vis usikkerhed i forbindelse med beskriftningen af en vogn og denne kan skifte med tiden bl.a. afhængig af anvendelsesområde og teknisk udstyr.
Da vognen kom til DK i 1938 efter ombygning fra Pullman til spisevogn i Budapest, er jeg næsten sikker på, at den har haft den for tiden ”normale” beskriftning med fransk i båndet over vinduerne på begge sider samt hhv. Voiture Restaurant/Spisevogn og Voiture Restaurant/Speisewagen på den anden side. Vognen havde en plade på undervognen med informationer, men hvilke ved jeg ikke.
De tekniske teksterne på vangerne (på tegningerne ikke korrekte) var franske og tyske som det hér, nok vil være at gå for meget i detaljer med, før end det eventuelt vil blive aktuelt. DE er nemlig lidt/meget vanskelige at holde rede på, afhængig af tidspunkt samt teknisk udstyr.
Efter krigen, hvor vognen blev indsat i ”Englænderen” er jeg næsten sikker på, at den tyske betegnelse Speisewagen blev udskiftet med Dining car af flere årsager.
Herefter blev vognen sat i reserve fra Nyborg (blev jo erstattede af 42XX vognene) og jeg VED med sikkerhed, at båndet over vinduerne i køkkensiden blev dansk som på tegningen. Usikkerheden er så, om det også var dansk på den anden side eller fransk. Teksterne på vognsiden er jeg også rimelig sikker på. Desuden har jeg teksten til RIC pladen, så den er jeg også sikker på.
Så den eneste usikkerhed er altså ”gangsiden” med hvilket sprog der står over vinduerne, fransk eller dansk. Der skulle vel ikke være nogen der lige har et billede?
Herunder min version af CIWL VL 4071:
Køkkenside
Gangside
Ønsker alle en forhåbentlig fortsat god dag!
Steff