2899 : Det umulige-eller hvad var der i DK af CIWL anvendt?

af Steff, 15/12 2012, 15:25 (4363 dage siden) @ Svend B J

Hej Svend m. fl.

Ja, det er en imponerende samling af CIWL køretøjer i model, der er på denne side du henviser til. Men jeg synes nu ikke det ser så slemt ud m.h.t. modeller, der kan anvendes på et DK anlæg. Spørgsmålet ”bare eller kun”, om de pågældende modeller er til at opdrive! Når man begynder og sortere, det vil sige samler i vogntyper, bliver det mere overskueligt. De fleste typer er jo repræsenterede mange gange i forskellige udgaver/epoker/bemalinger. Nå, ja, så skal vi også fjerne alle de modeller, der kører rundt nu om dage i diverse nostalgiekspresser som VSOE mv., Pullman ekspresserne før- og efter krigen, de spanske og dem til Afrika. Og deler vi så igen ud i fabrikanter, så synes jeg det bliver lidt lettere at overskue set fra et dansk synspunkt, altså det ”endelige” regnskab af typer.
Jeg har sat mig ned hér en våd lørdag, efter at have gjort min borgerpligt med at skrabe sjap på fortovet, og løsligt talt, hvormange vogntyper der kørt til/fra/igennem Danmark. Og det er faktisk ret mange typer og de fleste er heldigvis at finde på listen på internettet. Om end så ikke direkte på nummer, så da typen. Herhjemme har kørt ca:

VL af 946 og 1973 typen, der selv kan laves ved ommaling af en Fleischmann og anvendelse af KM-tekst.
VL type R, der fås fra Liliput/Märklin/Trix.
VL type S/ST/STU m. fl. fra Ls-models.
VL type Z (U) fra France Trains og Tram.
VL type F fra Jouef og Ls-models.
VL type Y, YT og YU fra Jouef og France Trains (førkrigs modellerne).
VL type P fra Klein, Rivarossi, France Trains, Heris og Ls-models.
VL type M fra Rivarossi, ACME,
VL type U-Hansa fra Märklin, Fleischmann og Roco.
VL type MU fra Lima, Rivarossi.
VL type T2 fra Jouef og Rivarossi.
VR teak, der fås fra Pocher/Liliput/Märklin/Trix.
VR af førkrigsserierne i 27XX til 36xx typerne fra Hornby, France Trains, Jouef, Rivarossi og Ls-models.
VR af 42XX serien kan fås fra France Trains og Tram.
VR type Etoile Du Nord (2me class) fra Jouef, France Trains og Rivarossi (Nordpilen og Nordekspress)
VR type Flèche d´Or af 40XX og 41XX serierne fra Rivarossi, Jouef og RMA.

Det vi mangler efter min mening er selvfølgelig de dansk producerede Scandia sovevogne nr. 1751 -1752 fra 1907 til 1938 samt type M3 nr. 3010 til 3017 fra 1926 og til 1963. Dem må vi selv fremstille (der er M3 i 2 størrelser på DJM, en størrelse 0 i færgeudstillingen sat på vogndækket af en færge og en 1:87 i den midlertidige CIWL udstilling).
Sluttelig mangler selvfølgelig VL type YT (YU), der jo kørte fra 1949 og frem til 1971, hvoraf nr. 3929 findes under revision ved DJM i København. Den udgivne model fra Ls-models har en helt forkert undervogn, men vognkassen er helt OK.
Neden under lidt selvmade i mangel af andet:

[image]
VR teak som kørte herhjemme fra ca. 1923 og frem til omkring 1949/1950, altså epoke II og begyndelsen af epoke III. Kræver lige lidt ændring af vinduer og tag. Men når jeg kan, kan andre det helt sikkert også!

[image]
VL af nr. serien 1753 – 1754. En Fleischmann vogn, grøn maling og her Næstved frimærkehandel litrering. Mener den laves af KM-tekst, nemt og hurtigt og SÅ korrekt for perioden 1907 – 1938.

Hvad der er typisk dansk for epoke II er vel en teak sove- og spisevogn, der alle kan købes i hvert tilfælde brugt. Lad være med at købe Pocher VR modellen af forhandlerne eller brugt togssælgerne ved markeder. De tror den er lavet af det pure guld og det er den ikke! Kun en samlermodel, HVIS man mangler våbenhvile udgaven fra 1918. Liliput og Märklin udgaverne er faktisk bedre.
For epoke III vel en type YT i 3810 – 3842 eller 3888 – 3932 serierne samt en VR enten type 42XX eller ombyggede Pullman i 40XX eller 41XX serierne med eller uden køkken, men BLÅ.
Så ville man være godt kørende.
Sluttelig, der har aldrig – bortset fra lidt tvivl ved ”Danmarks Express” i 1908-09, været anvendt CIWL bagagevogne i Danmark.

Ønsker alle en forhåbentlig fortsat god dag.

Steff

NB: Der kan være en smutter!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak