2899 : Det umulige - eller er det et mirakel, tja ???
Godmiddag til alle!
Pu-ha, sikken dog en alarm for en sovevognsmodel fra Ls-models. Tror nu at jeg har fundet de vises sten, ved hjælp af bl.a. Ole M. Nielsen (godsvogne), så tak til dig!!
Der er INGEN tvivl om, at vognen har været fast stationeret ved den danske division af CIWL næsten hele perioden 1963 – 1971. Undtagen når vognen er blevet skrevet ud for at få gennemført større eftersyn ved et af CIWL store reparationsværksteder i udlandet. Der er billedkonfirmation på, at vognen har været her (sammen med de skrevne) og den er bl.a. fotograferet i Esbjerg i 1967. Her er tydelig skrevet SOVEVOGN på siden og der er fransk tekst OVER vinduerne i kupésiden. Det kunne så være, at der i modsatte side er skrevet med dansk, som på den tidligere udsendte epoke IV udgave af STU vognen med UIC nummer. Yderligere er vognens RIC ansvarlige A = Østrig, hvilket jo kun bekræfter det tidligere skrevne, om at der ikke – bortset fra et par 42xx- og 4071 spisevogne – har sået DK på RIC pladen overhovedet.
Hvordan komme så det ”græske” ind?
Hvis man nu gider LÆSE (bl.a. gribe i egen barm) hvad Ls-models skriver i både den franske som i den flamske udgave af deres katalog, står der ganske TYDELIGT udseende 1956. Og i dette år var vognen jo IKKE i Danmark, men sikkert i Grækenland. Og hvis det er rigtigt, begynder tingene at hænge sammen. Så det der er skrevet vedr. OSE er nok ikke ”ansvarlige jernbaneforvaltning” på RIC pladen, men at vognen er udstyret med græske påskrifter på siden og muligvis over vinduerne i gangsiden af vognen. Det giver fornuft. Og det passer så også med den udtalelse Ls-models har kommet med over for Finn Lekbo (tak for ulejligheden).
Så med dette i mente, har Ls-models klokket i det i den franske udgave af deres katalog ved at skrive DSB. Og udseende som 1956 er måske ikke lige taget ad notam og ”hængt op på” af bl.a. undertegnede, at vognen rettelig først kom i nummer ved DK/CIWL i 1963. Men hvordan Ls-models får hængt 1956 op på epoke IIIc forstår jeg ikke, men det kan der jo sikkert også være en forklaring på, græsk epoke IIIc?
Men hvorfor (bandeord) Ls models fremstiller vogne beskriftningsmæssigt, der ikke er lidet typiske for anvendelsen, eller kun byggede i en lille serie, forstår jeg ikke. Men der kan jo skrives tykke bøger over, hvad man ikke ved, ikke sandt?
Det positive, nogle fik en indførelse i CIWL system vedr. RIC ansvarlige, vi fik bekræftet af 2899 havde Østrig som RIC ansvarlig mv. Så vel slet ikke så tosset endda.
Ønsker alle en forhåbentlig fortsat god dag og kommende weekend.
Steffen.