2899 : Det umulige - eller er det et mirakel ???

af Steff, 27/12 2015, 10:00 (3256 dage siden) @ Depot26
redigeret af Steff, 27/12 2015, 10:06

Grunden til at vognen hos LS models i kataloget er opført som den er, med at den er Belgisk, er fordi LS models ikke har forstand på den måde CIWL arbejdede administrativt på og dermed brugen af beskriftningen på vognmateriellet blev anvendt.

Landekoden var ikke et udtryk for en vogns nationale CIWL divisions tilhørsforhold, men hvilken jernbaneforvaltning, der var teknisk ansvarlig og hvor vognen normalt skulle efterses i henhold til aftaler og kontrakter CIWL og jernbaneforvaltningerne imellem. Dog kunne der selvfølgelig være sammenfald mellem landekoden anført på ”RIC plaque” samt et nationalt tilhørsforhold. Bl.a. var de fleste spisevogne efter den anden verdenskrig af 42xx serien, der var i løb til og fra Danmark ”DK” mærkede på ”RIC plaque” og blev efter aftale med CIWL, efterset ved Centralværkstedet i København/Aarhus. Sovevognsmateriellet derimod, bortset fra vognene 3010 – 3014, blev efterset ved et af CIWL egne værksteder i Italien (Rom eller Milano), Østrig (Wien), Frankrig (St- Denis, Villenneuve eller L`Ouraq), Tyskland (Neu Aubing, München) eller Belgien (Ostende). Derfor var sovevognene mærkede med en af de pågældende landes landekoder, uagtet de måske løb fast et helt andet sted. Disse landekoder var: FS (senere ændret til It) = Italien, ÖBB (senere A) = Østrig, F1 til F5 samt PLM (senere udelukkende et ”F”) = Frankrig, DB = Tyskland og B = Belgien. Hvis landekoden yderligere var påført et *, overholdt vognen ikke fritrumsprofilet for alle strækninger i det pågældende land. Hvis vognen var påført et * ved ankermærket (godkendt til overførsel med færger), var vognen ikke godkendt under alle forhold, da bogien ikke kunne foretage den nødvendige duvning op og ned.

Vognens historiske hovedtræk er anført nedenfor:

Bygget 1926 hos Ringhoffer som CIWL type S nr. 2898, senere omdannet til type STU. 1939 ombygget til ST i Zossen og 1946 ombygget i Saint-Denis til STU.
Udstyret med danske holdere for slutsignal og slutlanterner jf. CIWL tegning 26238 af 18-04-1962.
Vognen er i nummer ved den danske division af CIWL i 1963 + 1970. Anvendt bl.a. indenlands i løb til Frederikshavn eller Esbjerg. Danske påskrifter over vinduer i gangsiden.
1969 omnummereret til UIC nr. 51 66 06-40 026. 1971 blev den sendt til Paris og henstillet. Vognen var derfor ikke i ordinær drift efter den blev oversendt til Paris. Solgt til AJECTA i Longueville, Frankrig. Ophugget hér p.g.a. store tæringsskader.

I øvrigt er modellen forkert beskriftet, da den beholdt sine tekster med Sovevogn/Schlaff-wagen” etc. på begge sider.
Se foto nedenfor

[image]
Foto: Pierre-Yves Toussirot, Copyright. Billedet er belagt med restriktioner. Der skal henvises med link hvis billedet ønskes anvendt i anden sammenhæng.

Håber den gav en fornuftig forklaring.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak