Hyler og skriger
Det har du da helt ret i Men da maskinen har kørt ordentligt tidligere, og har været urørt i adskillige år, var det ikke svært for mig at dømme, smøring. Jeg har kørt med modeltog siden 1960, dengang kun Märklin, og dengang hed det jo elektrisk tog, så man kender vel "sine lus på travet"
På Märklin maskiner har jeg aldrig været ude for "en klemmer". Jeg erindrer svagt at ha' hørt om fænomenet, men jeg har ingen anelse om hvordan det skulle være opstået. Men du kan måske øse ud af din erfaring, så man ,endnu en gang kan lære noget?
Måske er en manglende smøring ikke lige problemet med disse lokomotiver.
Med en så lang erfaring med Märklin burde du have hørt, at man i midten/slutningen af 1990'erne benyttede en ny type smøring - desværre var denne knap så vellykket
Hvis lokomotiverne stod stille i lang tid, så stivnede smøringen og lokomotivet kunne ikke køre.
Noget kunne tyde på at "jimmmy" har lokomotiver fra disse år - hvis f.eks. T-maskinen er fra DSB 150 års jubilæum, så kan netop denne model typisk ikke køre, hvis den kommer fra en samling.
Motorskjoldet skal af og gammel (stivnet) smøring fjernes. Derefter skal lokomotivet smøres op.
En mj'er fortalte mig en gang, at han gav aksellejerne 1 dråbe dieselolie for at opløse den stivnede smøring.
Jeg har IKKE selv prøvet dette på mine lokomotiver !!!
--
Mvh.
Torben Z.
www.danskmodel.dk