M/F Svea fra HH-overfarten i 1:87
Hej Flemming
Ja det er vist det helt store "hit" med færger på hjemmeanlæggene.
Vil tro at "Svea" ny/gl. udgave sammen med "Morsø", nok er nogen af de mere almindelige modeller, da de ikke stiller helt urimelige pladskrav. Og spormæssigt, er de jo uhyre behagelige at have med at gøre.
Er der så nogen der har forslag til hvordan man gør det rent "teknisk", når snakken går på køreplanskørsel med enkeltsporet færge? Stammen kan af gode grunde jo ikke "forsvinde" igen uden videre, hvis færgen er stationær. Her er det jo lidt nemmere med to eller flere spor.
Hos Thy Jernbaneforening har de i øvrigt lavet en rigtig smart løsning. Her har man simpelthen placeret forenden af en færge op til en væg, og så går sporene ind til en "rist" bagved vægggen. På denne måde vil man meget nemt kunne have indgående og udgående stammer med i spillet.
Mvh
Claus
Hej Claus
Ja der rammer du så et kildent punkt, for når færgen er fyldt med vogne og det uanset antallet af spor, ja så er man lige vidt - for hvor skal man nu gøre af næste "portion"???? Løsningen med skjulte spor bag ved færgen/væg er nok det mest realistiske, man kan gøre, når nu den s.... færge ikke bare sejler sin vej og lader en anden komme til. På vores Kosøre station skal der være to storebæltfærger og så vidt jeg ved er der lagt nogen særlige "færgespor" hvor noget af det der skulle have haft en sejltur - må holde. Endvidere "krydser" de internationale ekspresser og landsdelsekspresserne på bæltet, dvs. at vognene bliver trukket i land igen, efter kort tid og genbrugt til et modsat kørende tog. Ikke helt efter bogen, men hva f.... skal man ellers gøre? Dette er ellers Hennings (HO87)område og han skal nok reagere hvis det jeg har skrevet er noget vrøvl.
Venligste hilsner
Flemming