M/F Svea fra HH-overfarten i 1:87
Hej Flemming
Ja det er vist det helt store "hit" med færger på hjemmeanlæggene.
Vil tro at "Svea" ny/gl. udgave sammen med "Morsø", nok er nogen af de mere almindelige modeller, da de ikke stiller helt urimelige pladskrav. Og spormæssigt, er de jo uhyre behagelige at have med at gøre.
Er der så nogen der har forslag til hvordan man gør det rent "teknisk", når snakken går på køreplanskørsel med enkeltsporet færge? Stammen kan af gode grunde jo ikke "forsvinde" igen uden videre, hvis færgen er stationær. Her er det jo lidt nemmere med to eller flere spor.
Hos Thy Jernbaneforening har de i øvrigt lavet en rigtig smart løsning. Her har man simpelthen placeret forenden af en færge op til en væg, og så går sporene ind til en "rist" bagved vægggen. På denne måde vil man meget nemt kunne have indgående og udgående stammer med i spillet.
Mvh
Claus
Hej Claus m.fl.
Først en lille korrektion med forklaring. Det hedder: Thy Jernbane-Forening med forkortelsen TJF for at matche bogstavkombinationen fra den nu forlængst nedlagte Thisted-Fjerritslev Jernbane, TFJ.
Men tilbage til "færgeproblematikken" så er det rigtigt, at vi har en ca. halv færge i form af den gamle Dronning Ingrid fra 1947 med lys, borde, stole og rejsende i restauranten og med de korrekte tre spor på dækket, men på bagsiden af den omtalte skillevæg ligger der en opstillingsbanegård med hele syv spor, så vi på den måde kan ekspedere indtil flere ankomster og afgange uden at benytte det samme materiel hele tiden.
Med venlig hilsen
Niels-Henrik
formand for TJF