Knarbjerg har testet den "nye" lyd til My fra PerfectTrains
Kære Knarbjerg
Det er et lydmæssigt spændende projekt og jeg skal nok vare mig med at "anmelde" GM lyden. Synes det under alle omstændigheder er svært, nok mest p.g.a. at jeg mangler den dybe rumlen i lyddæmperen på især 1101 og de første med samme lyddæmper. Dem var der "skrald i" på en anden måde, end de nyere med "forbedret" lyddæmper (Det kan man læse om i BB MM serie om GM lokomotiverne). Der var - synes jeg - STOR forskel både i tomgang og under gang, især når der omkobledes.
Første gang der blev "leget" rigtigt med lyden offentligt så man kunne høre forskel, var på den kombinerede MJ/DJM udstilling på Jernbaneskolen på Østerport station, kan ikke huske årstallet. Der sad jeg i lang tid og kørte 1101 i tomgang eller med "mange" omdrejninger, så der kunne blive optaget lyd eller bare glæde publikum. Det var FØR der kom "miljøbegrænsninger".
Men hvis man rigtigt vil høre forskellen på de forskellige lyddæmpere, skal man hente en af de talrige videooptagelser fra DJM i Odense ved første GM jubilæumstræf i 2004. Dels ""Koncerten" og senere drejeskiveshowene.
Problemerne ved 1:87 lyden er ofte for små højttalere og klangkasser til at give rummelighed. Ellers lyder det ofte for "elektronisk".
Steff
NB: Hos "damperne" er det ofte en standard damplyd man sætter i og glemmer tit, hvis det er en 3-benet som litra S eller H eller en Compound (2 HT og 2 LT) som litra P og E. Det synes jeg jo er, som næsten at putte en MO lyd i en GM diesel, man fjerner jo ganske simpelt maskinernes sjæl og udtryk!!!