McK
Kære Bent Larsen m. fl.
Jeg skal her (næsten) hverken tage stilling til AC eller DC, fabrikat, målestoksforhold eller andet, men konstatere, at McK helt klart melder ud, at AC (altså med slæbesko og ændret hjulprofil etc.) ikke vil blive gjort til genstand for fabrikation af den kommende litra MX.
Som jeg forstår det skrevne, vil McK i fremtiden ikke ændre på en model til fordel for, at kunne anvende den i en AC udgave for radius 1 (R1), HVIS det går ud over den modelrigtighed DE (altså McK) ønsker for DERES udgivelser. Og det er da klart sprog og til at forholde sig til. Og det har efter min mening intet som helst at gøre med at tilgodese eller favorisere et fabrikat eller andet. Det er en konstatering, at visse modeller bare ikke kan fremstilles til den standart McK ønsker, hvis den altså skal kunne befare R1. Ikke andet. Og det har jo i sidste ende noget at gøre med teknik og ikke mindst økonomi i forhold til McK ønskede modelrigtighed. Og DET er der vel ikke noget forkert i?
Det er jo desværre heller ikke en ny diskussion m.h.t. radier på modelbanen, altså hvor meget skal der gås på kompromis med, når udtrykket ”modeljernbane” anvendes. Jeg måtte allerede i 1966/67 konstatere, at de nye og flotte dengang ”modelrigtige” TEE vogne (26 meter gruppen mv.) fra TRIX (Röva, senere Roco) voldte større problemer på mit dengang almindelige Märklin anlæg med metalskinner. Vognene hang ud over skinner i kurver og afsporedes (selv med ombygningssæt med hjul og koblinger). Og så viste det sig alligevel, at TRIX vognene ikke var ”modelrigtige”, men at 1:87 var bøjet til ca. 1:100 (ca. 26 cm). Det vil sige, at ligesom de efterfølgende Märklin TEE vogne (24 cm), var det et fuldstændigt misk-mask af målestoksforhold, for at få det til at se OPTISK korrekt ud. Men gradvist blev skinneradier hos indledningsvis DC producenterne og senere AC større og større NETOP a.h.t. målrigtigheden. Men Märklin vedblev med at prøve at tilgodese egne kunder med R1 radier og det var der da god økonomi i. Men igen et misk-mask af forskellige målestoksforhold for at få lokomotiverne til at køre, de store hjulflanger bl.a. Og meget vognmateriel måtte ændres med afskårne trin, aftagelige sideskørter, uforholdsmæssig stor sideforskydelighed i vognaksler o.s.v.
Men kravet til modelrigtighed er vokset og derfor kan flere og flere DC fabrikaters, især personvognsmateriel, ikke mere anvendes på R1. Og nu altså også for lokomotivernes anvendelse.
Der er sikkert mange årsager til, at der stadig er mange AC anlæg med R1 radier, men ligesom jeg måtte tilpasse mig med min bils forurening, for kørsel i visse byer (er skiftet ud med en, hvor babyer og frelste kan trække vejret via udstødningen) må en del AC kørere tilpasse sig deres anlæg, hvis de ønsker at benytte andre fabrikater end Märlins egne produkter. Og selv her er der kommet begrænsninger.
Altså, McK er åbne og yder en god service ved at fortælle, hvor deres materiel har deres begrænsninger ved anvendelse på R1. Det er da langt bedre end at fremstille noget, der hverken er fugl eller fisk og som alligevel giver problemer.
Det er for resten lidt over 50 år siden at R1 problematikken startede, såååå !!!
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Er selv uden om disse problemer, selvom en del Märklin grundmodeller er anvendt, spor 1