Mck Me 1502 på C skinner

af gaest, 4/1 2017, 19:55 (2886 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

At det er maskinen det er galt med kunne undersøges ved at opgive det gamle lort med midterleder og ret faktisk lade den køre på noget der levede op til lokomotivets flotte standard - Det er jo ikke legetøj men "Udgangspunktet er således ikke modeltog, men derimod ”rigtige tog” i model" som det fremgår af McKs hjemmeside.


Den slags generer ikke store ånder. Problemet (og beklagelserne) har eksisteret i årtier, uden at det er blevet løst, så den eneste mulighed for at undgå dem er, at producenterne undlader at producere akkuratesse-modeller, der de facto stikker hovedparten af AC-folket blår i øjnene. Så kan de, der vil og kan, selv ombygge de ønskede DC-maskiner til AC, så deres skinner passer til dem.

Hvis McK sælger en model til AC system, må det også forventes at den kan køre på systemet eller lortet som du kalder det. Hvis ikke det passer ind i McK's akureatesse-program, er alternativet at undlade at tilbyde modellen i AC udgave.


Netop! Det er jeg fuldstændig enig med dig i. McK m.fl. bør undlade at tilbyde akkuratesse-modeller i AC-udgave. Der er alligevel næppe ret mange, der kører AC på akkuratessespor. De fleste AC-kørere bruger almindeligt Märklin-spor (C, K, M og hvad de nu hedder), som ikke er særlig forbilledetro, og det skaber problemerne og bøvleriet. Mon ikke at Märklin kan løse problemet ved at bemale en af deres maskiner, så den ligner en ME? Det er jo almindelig praksis, at fabrikken laver sådan nogle fordanskninger, og fred med det. Kan man acceptere spor, der ikke er særligt forbilledetro, kan man vel også acceptere lokomotiver, der ikke er det. Så passer skinner og lokomotiver og vogne fint og "u-akkurat" sammen, og der er ikke noget at klage over.

Så McK, HobbyTrade, (Heljan), mf.l.: DROP AC-MODELLERNE!

Venlig hilsen
Morten

Modelbaneinteressen har mange facetter. Nogen holder af at studere en model under et mikroskop, og ak og ve hvis der er en nitte der sidder 1/10 mm forkert. De kører ikke meget med dem fordi flangerne er så små, og bogierne så stive og ufleksible (de skal jo slutte tæt til vognkassen) at modellen kun kan køre på HELT vandret spor. Hvis den ellers kan køre, for uanset hvad man betaler det den samme kinesermotor der sidder i dem som er smurt med noget der både skal kune bruges som smørelse og som lim.
Den trend startede med UK modellers C maskine. Efter den tids standard var den skideflot, og meget præcis. Dens køreegenskaber derimod nærmest lig nul.
Andre stresser af ved at rangere, oprangere godstog, køre dem en andet sted hen, fordele vognene, få en køreplan til at fungere med persontog.. Her er det en virkelig fordel hvis skidtet kan køre, og det kan det "gamle lort" med den tværliggende motor. Om en MY eller en bogievogn er lidt for kort, det går fint, for så er der plads til en vogn mere i toget.
Så længe vi hver især er vores egen infrastrukturforvalter kan vi vel gøre som vi vil? Dog vil jeg stadig holde på at hvis man sælger noget med en beskrivelse der tilkendegiver at det kan bruges på et bestemt system, så skal produktet også kunne bruges på det system.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel
Pris 250 kr.

Læs mere

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak