tilbehør til BL (Sønderjyden)
"Det må alligevel have været en torn i øjet på den Stationsmester-prøvede Overportør Alfred Kristensen fra Bylderup-Bov - at den lyntogsforbindelse til Tønder, han selv (som landstingsmedlem for Socialdemokratiet) i 1948 fik "bosset igennem" - IKKE kunne tilbyde 1. klasse."
Det gjorde den nu også fra sommerkøreplanen 1948 (hvor lyntoget "Sønderjyden" etableredes), hvor toget bestod af MO-AVM (Sønderborg)-AVM-MO (Tønder). Fra sommerkøreplanen 1950 mistede Tønder helt lyntogsforbindelsen, idet Sønderjyden mellem Fredericia og København kørte sammen med det nye lyntog "Uldjyden", og hver del kun bestod af MO-AVM! Først i 1955 fik Tønder atter lyntog, nu kun i form af en solo MO fra "Sønderjyden - og aldrig mere 1. klasse!
Læs mere i bogen Fra lyntog til InterCity (Banebøger 2010, desværre udsolgt).
Mvh
John poulsen