Mitropa restaurantvogn i Danmark 1932-33, lidt historie.

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/3 2014, 21:24 (3914 dage siden) @ Svend B J

Vogntypen kan også have været i Tønder og Højer Sluse efter Genforeningen (1920), idet der frem til åbningen af Hindburgdæmningen i 1927 på strækningen kørte såkaldte "korridortog"; dvs. tog, der var aflåste og plomberede af Toldvæsenet, med badegæster til øen Sylt (Sild). Ved Højer Sluse station skiftede de rejsende så til skib, der førte dem over Vadehavet.

"Korridortrafikken" ophørte som skrevet i 1927, men Mitropa-spisevogne som den "modellerede" kan i de følgende år godt have været godkendt til kørsel i DK.

Man kan så diskutere, om spisevognen har "kørt i Danmark" og kan bruges på en dansk modeljernbane. Tjah, hvis man har Tønder-Højer Sluse strækningen som forbillede, er den vel god nok, men kun indrangeret i tog udelukkende bestående af tysk persontogsmateriel og trukket af dansk lokomotiver, typisk K-maskiner.

Vh
Morten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak