Mitropa restaurantvogn i Danmark 1932-33?

af Steff, 22/12 2013, 20:30 (3991 dage siden) @ Aleman

Godaften Aleman

Det er jo en lidt speget affære mellem CIWL og MITROPA efter den 1. verdenskrig, da MITROPA (grundlagt i 1916) jo tvangskøbte en del CIWL materiel i perioden 1914 – 1918. Yderligere havde krigen medført, at der ikke var løb til Tyskland fra bl.a. Danmark, der ellers før krigen havde været et CIWL ansvar.

Det korte af det lange, CIWL kontrakt med udlandsløb til Tyskland, udløb med DSB i 1922. Og Tyskland var ikke interesseret i nogen som helst form for trafik drevet af CIWL umiddelbart i efterkrigsperioden. Så – set meget realistisk – skulle der køres til Berlin og Hamburg fra Danmark, var ”valget” MITROPA. Og det blev det så!

MITROPA og DSB kørte så København-Berlin (Stettiner Bfh.) tog 93/D16 og København-Hamburg (Altona Bfh.) tog 93/D16/20. I 1930 yderligere et løb Hamburg-Frederiskhavn.
De indenlandske sovevognsruter blev kørt af CIWL, der ligeledes havde ansvaret for den indenlandske spisevognsdrift. Flere spisevogn var i princippet magen til den vogn du har købt. Vognfabrikken V. der Zypen byggede jo spisevogne af samme type BÅDE til CIWL som MITROPA. Yderligere var flere MITROPA WR tvangskøbte tidligere CIWL vogne.

Så svaret er, at MITROPA ikke har kørt spisevognsløb i Danmark (ej heller ikke efter krigen), dog bortset fra nattogene efter Storebæltsbroens åbning i 1997, der blev drevet af MITROPA for DB, herunder også muligheden for buffet i samme tog. Men det var jo kun en forpagtning i materiel fra DB.

Din vogn er bygget i 1911 til „Deutsche Eisenbahn Speisewagen Gesellschaft“ som Halle (Hle) 0798. I 1916 til MITROPA. Anvendt under 2. verdenskrig i MITROPA kommandovogn park. Udrangeret 1954, 1971 overtaget af VVM e.v.

Fortsat god aften og tillykke med den flotte vogn.

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak