Mitropa restaurantvogn i Danmark 1932-33, lidt historie.
Go´ herlig lillejuleaftens dag til Alemen (og alle andre!)
At der ikke var så stor forskel på flere af "Deutsche Eisenbahn Speisewagen Gesellschaft"´s (DESG) vogne og CIWL var der jo en yderst fornuftig forklaring på.
CIWL kunne jo godt "læse" de politiske vinde i de lande de kørte i og specielt i det gamle Preussen med dets "Preussische Eisenbahnvervaltung", var man interesseret i en mere "national" drift indenlands som mange udenlandsruter. Men da de forskellige "Länder" som det daværende Tyskland jo bestod af, selvstændigt havde kontrakter med private selskaber, herunder CIWL, kunne man jo ikke bare sådan oprette et nationalt selskab. Og især i Bayern (Freistaat Beyern) ville man da så absolut ikke dikteres fra Berlin.
For at være på sikre side oprettede CIWL og tyske investorer, herunder flere store tyske banker , et nyt tysk selskab DESG, med hjemsted i Berlin og under tysk lov i 1896. Aktiekapitalen var på 1.000.000 RM. Af disse ejede CIWL 25.000 RM. Og da den ny Direktør, samtidig var medlem af bestyrelsen hos CIWL, var det jo naturligt, at også anvendte de vognfabrikker som CIWL gjorde, måske ovenikøbet med "storindkøb", men fordelt selskaberne imellem.
Selvfølgelig blev der også fremstillet spisevogne på tyske fabrikker og bygget i henhold til KPEV standart forskrifter.
I 1916 opkøbte det ny MITROPA vognene fra DESG og selskabet trådte herefter i likvidation.
Derfor er der et stor sammenfald mellem DESG vogne og CIWL.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler