forskelle på Nohab og SAFB "My'ere"
Faktisk er der rigtig mange detaljer hvor de Nohab byggede DSB My, NSB di3 og MÁV M61, adskiller sig fra de SAFB byggede NMBS/SNCB 202,203 og 204 og CFL 1600.
På SAFB byggede maskiner er:
- lygtehusene lidt mindre og sider tættere ind mod midten af snuden, faktisk lige lodret oven over pufferne. Efter NMBS/SNCB ændrer nummersystem i 1971,kommer der to lygtehuse mere til, sådan at de to som maskinerne er født med bliver til fast rødt slutlys og de nye til hvidt lys.
- rekangulære puffere
- kransen på køleventilatorerne rager højere op.
- koøjerne er på nær et i hver side, ikke indfældet i vognkassen som på de Nohab byggede.
- sikkerne i vognkasse sider og trin i samme, er placeret anderledes, end på Nohab byggede maskiner.
- skørtet i siden af vognkassen, nederst er betydelig kortere end på de Nohab byggede.
- brændolietank er af en anden og kantet type, som er nittet sammen i enderne. Batterikassen er heller ikke som på de Nohab byggede.
- boggierne er også anderledes, men minder mest om DSB My's, i det ydre.
- Der er selvfølgelig også en ekstra køleventilator på 202, 203, da de fik el- bremse.
- Desuden har de en rund dugrude i venstre frontrude.
Ved ændringen af nummersystem hos NMBS/SNCB ændredes placeringen af multiplestikket nederst på snuden til under puffer. Det skyldtes selvsagt at den tidligere placering var i vejen for indbygning af ekstra lygtehuse i 70'erne.
Med Venlig Hilsen
Peter H