ROCO NSB Di 3 - grønt design
Hej Peter H og andre med interesse i Di3
Di3 lokomotiver oprindeligt planlagt til VR i Finland var 622,623 og 641-643, alle fem var 18900mm lange. Alle øvrige di3 var 18600mm.
Tja, det er jo rigtig nok, og vist også fremført mange andre steder.
En MY er også 18900mm, hvis det ikke også er præciseret.
622 0g 623 nåede dog at få ombygget bogierne med tre banemotorer som de almindelige 18600mm di3'ere,de fik selvfølgelig også erstattet bredsporsbogierne med de almindelige.
Jeg tror ikke 622 og 623 fik bogierne ombygget, det var nok snarere et spørgsmål om,
at de ikke var så fremskredne i færddiggørelsen, at de 4 bogier kunne leveres med 3 BM på hver bogie. Nohab 2402 (senere Di3 643) var i Finland på egne bogier. Det var kun nødvendigt at ændre på sporvidden.
Oprindeligt havde denne maskine 567B motor som My 1101-1104, men denne blev erstattet med en C motor, da NSB købte den af Nohab billigt, efter at have prøvekørt den i vistnok et par år.
Så sandt så sandt... Men er der dokumentation for dette. Altså en anden end den der står i de Norske bøger. Det ville jo svare til at DSB efter et par års drift havde sat de 5 567B motorer ud.
Mads