ROCO NSB Di 3 - grønt design
Oprindeligt havde denne maskine 567B motor som My 1101-1104, men denne blev erstattet med en C motor, da NSB købte den af Nohab billigt, efter at have prøvekørt den i vistnok et par år.
602 har aldrig haft en B-motor.
Bare på diverse fotos af motoren fra de første år - der er runde dæksler til skylleluftkanal og krumtaphus.
Dette er en klar indikation på at stativet er af C-modellen.
Lad mig side det sådan: det er en noget speciel motor, som 602 fik fra levering.
Med stor sandsynlig den eneste af den art i hele Europa til jernbanemateriel......
EMD producerede denne type motor fra 10/53-5/54.
Det er rigtigt at NSB senere købte 602 (den var kun på en lejeaftale indtil købet).
Forløbet heromkring + prisniveau er angivet i Jernbanen no. 6 2004.
Meeen, jeg vil ikke kalde købet "billigt".
Helt generelt, så betalte DSB mindre for deres My end NSB gjorde for deres Di3. Prisforskellen kan ikke alene forklares med 2 ekstra banemotorer, så "noget" andet må jo være årsagen. F.eks. anderledes betalingsbetinger end DSB og mindre serier.