Togmodelle.dk ...?
Jeg mener bare at der må være flere penge i at den ene producent laver en MZ, den anden en ME, den tredje en EA og så videre. Man kan f.eks. se skinnebusserne fra tre forskellige producenter, hvor de givetvis vil mindske salget med 66% pr. producent - det er da alligevel en del.
På den anden side anstrenger de sig så måske mere for at lave en pæn model, for at vinde kunderne.
Men modsat kunne man have dobbelt så meget forskelligt materiel, hvis der ikke blev dubleret...
Alt andet lige, tror jeg da at en gang dobbeltproduktion må skabe lidt konkurrence for bedre modeller og give lidt mere fair priser til forbrugerne, end hvis kun een producent kommer med en model?
Eller også kommer begge producenter til at stå tilbage med et lager af modeller, som de ikke får solgt - jeg vil i den forbindelse undlade at nævne f.eks. Bn-vogne, så det lader jeg være med
Glem alt om konkurrence og markedskræfter - de gælder ikke for en så lille og specialiseret niche som modeltog. Så prisen på varen skal producenterne nok finde ud af, for de fleste MJ'er er nemlig tilstrækkeligt prisbevidste, og i modsætning til et stort verdensmarked for masseproducerede varer, så er der her en mere direkte kontakt mellem producent og forbruger. Så bare rolig - producenterne skal nok få at vide, hvad forbrugerne finder rimeligt eller ej, i stedet for at lade "udbud/efterspørgselsmekanismen" være et indirekte, ansigtsløst og potentielt omkostningsfyldt talerør, idet producenten derved kan risikere "brænde inde" med et dyrt betalt lager, i stedet for f.eks. at "stikke en finger i jorden" først og tage bestik af markedet, herunder om andre også påtænker at lave samme model (hvoraf køkkenbordsproducenterne som før nævnt ikke tæller med).
--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.