Avatar

Togmodelle.dk m.fl.

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 9/12 2012, 13:21 (4369 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
redigeret af Carsten B. Thomsen, 9/12 2012, 13:49


NB: Ja, Carsten det ville have været rart, meeeeen hvor meget sælger det? En form koster lidt over 100.000 kr. Og der skal sikkert bruges flere forme nogle steder, de skal sendes til udlandet, de skal samles, de skal males, det skal prøvekøres og sendes til DK, det skal destibueres og forhandleren ca. 100 % oveni. Så vi taler om MANGE modeller før end det kan betale sig. Ikke for at være lysseslukker, men bare lidt realistisk:-| .
Er bange for at vi danske MJ´er efterhånden skal være tilfredse med det der kommer:-).

Jeg er også en af dem, der er meget tilfreds med, at der overhovedet udkommer noget, som kan bruges af os danske MJ'ere.
Og "kineserierne" hører forhåbentlig også en anden tid til - det er i den forbindelse lidt påfaldende, at f.eks. Roco i stedet satser på Tjekkiet og Slovakiet - her er transportafstand og -tid, samt både sprog- og kulturforskellen givetvis langt mere håndterligt.

Som jeg remsede op i linket til sporskiftet.dk, så kan man med ganske få forme imødekomme mange ønsker, hvad angår Y-togene, især hvis der satses på motor/styrevogne fra serie 7 (med og uden pakrum) og serie 7 mellemvogne, og hvis man monterer vinduerne på samme måde som på LIMA- og Roco-vogne, dvs. løse vinduer monteret i enten en styrerille eller klikket fast med snaplås, for så vil der uden væsentlige meromkostning kunne laves de nødvendige "vinduesvarianter".
Om det bliver en småseriefabrikant, der kaster sig over det, er fint nok for mig, sålænge det bliver i "fabrikskvalitet" og ikke - undskyld mig - en de sædvanlige hvidmetal/resin/ætset messing/3D-print byg-selv- og mal-selv-løsninger til en frygtelig masse penge, men som alligevel ser "hjemmelavet" ud, og hvis "markedsværdi" falder til ingenting, når der kommer en færdigmodel af samme lokomotiv/motorvogn/vogn på markedet i professionel kvalitet.
Fred være med småserier af den slags - fortsæt for min skyld gerne med det - jeg kan bare konstatere, at markedet og interessen først for alvor manifesterer sig, når der kommer en "rigtig" model på markedet i professionel kvalitet til en "spiselig" pris. Så af samme årsag tæller småserier af ovenstående slags i mine øjne slet ikke med, når jeg og mange andre lufter vores idéer til og ønsker om rullende materiel. Så selvom de næsten altid bliver nævnt i den forbindelse, så det i mine øjne ikke nogen "løsning". At selvsamme laver uundværligt "tilbehør", som "de store" ikke laver, tager jeg derimod imod med kyshånd. Det' sgu fedt! :-)


Men nu ser det ud til at F-maskinen kommer, ligesom en gl. MT er under planlægning. Og Ardelt-traktoren er jo også meldt ud. Dette glæder vi os til.

Mht. Heljan, så står tiden da heller ikke stille her. En rigtig flot Triangel-motorvogn er på vej, et nyt oplag af E-maskinen og en H-maskine under forberedelse. Ligesom der også er forskellige vogntyper på vej.

Personligt glæder jeg mig rigtig meget til Ardelt'en - og det er positivt, at f.eks. Heljan, Tog&Tekno eller Epokemodeller ikke har meldt ud, at de også vil lave Ardelt...
Så efterhånden må "nogen" have lært "noget" i årenes løb, for markedet bliver jo ikke større af, at der udbydes dubletter eller tripletter af samme model.


Men vi må jo også nok konstatere, at dinosaurerne (vi købere) er på vej ud. Alderen trykker, vi er jo nok lidt over 29½ de fleste af os, ikke sandt?

Jow, men selvom de fleste MJ'er er fyldt mere end de 29½ plus moms, så skal vi huske, at hvis vi gerne vil have yngre MJ'er "på banen" indenfor vores dejlige hobby, så skal der også andet end teaktræ og damp på banen, selvom det - indrømmet - er noget, der har været noget overset i de sidste mange år.
Så en god balance mellem "nyt" og "gammelt" er ideelt.
En forhåbentlig snart kommende DSB Bf-vogn fra Heljan tilgodeser i den forbindelse også os "yngre" MJ'ers ønsker. Og den glæder jeg mig rigtig meget til, ligesom Ardelt'en :-)


Man skal nemlig ikke købe modeltog i dag med henblik på at "investere" i det, man skal gøre det for at hygge sig med det og/eller "lege" med det.

Nemlig. Det såkaldte "modeltog" til brug som "investeringsobjekter" forbinder jeg med Märklinister og reklamevogne - her er der jo et marked for at udgive Koll's samlerkataloger, svarende til AFA's frimærkekataloger - og det har jo ikke nødvendigvis ret meget med interesse for jernbaner i 1:1 og 1:87 at gøre.
Personligt køber jeg modeltog fordi jeg gerne vil eje og "lege", og hygge mig med at eftergøre virkeligheden på en så realistisk måde som muligt - og det' sgu fedt! :-)


Jeg syntes at ha' læst et sted at Roco er på vej med nye MZ'ere er der nogen som ved hvilke...?

Aha, det lyder da spændende.
Med de allerede foreliggende formdele har Roco mulighed for at udgive nye varianter, som ikke overlapper dem, som de allerede har udgivet - f.eks. vinrød MZ II, eller en rød/sort MZ I med afblændede hjørnevinduer.
Vi får se om Rygters Bureau får ret.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne



Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak