CIWL vogne i H0, epoke III for anvendelse I Danmark
Godaften MFL +++
Har prøvet at boge den lidt m.h.t. betegnelsen Ub. Under alle omstændigheder fremkom underlitra "u" da vognen gik hen og blev "Universelle". Det ville normalt sige, at Y vognen fik forhøjet antallet af pladser fra de normale 22 stk. til et sted mellem 24 til 26 pladser, ved at der kom "3 sengs stuer" i vognenderne.
Vognene bygget hos GANZ i Italien i 1940 (3861-3870) og tilhørende den Italienske division af CIWL, fik ændret den ene endeperron (suspenderet) i "office-enden" (den med de to mindre vinduer). Det vil sige at endeperronen blev helt lukket af (træk og kulde) og fik en runding til gavlen. Men der var stadig (harmonika) overgang. Sidstnævnte blev senere ændret til at være "svensk kukkasse". Det vil sige at vogngavlen fik udbygget en kasse med gummivulst overgang (som f.eks. litra Bfg). Herved fremkom "U" istedet for "Y".
Og som MFL så rigtigt skriver var der regler og så var der regler i støvlelandet!
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Det kan godt være at flere vogne fik den ene gavl suspenderet som GANZ vognene, bl.a. nogle genopbyggede WR. Ligeledes fik nogle vogne udskiftet deres PP bogier til MD og Schlieren.