Mere flot fransk/italiensk modeltog, H0, epoke III, film
Godeftermiddag
Det er godt nok en imponerende damper i videoen franskmændene fik fremstillet i type 241P. Idet hele taget er franske damplokomotiver lidt generelt nok et overset kapitel i forhold til tyske og engelske typer.
Teknisk og udviklingsmæssigt var der flere franske lokomotivkonstruktører, bl.a. Andre Chapelon, der nok fortjener mere omtale historisk- og dermed også set i den tekniske udvikling. Men mange af typerne var ikke simple og lette at køre med, da man ofte anvendte komplicerede compoundsystemer med hver sin regulator mv. Dette medførte også, at man simpelthen blev nødt til at anvende samme sæt personale på samme maskine, da de var vidt forskellige at køre med selv indenfor samme type. Men de sparede de dyrbare kul og det store forbrug af fødevanvand og var derfor økonomiske at køre med. Men det er jo en anden historie.
Herunder et billede af bagkedlen på en NORD 231P. Bemærk de to regulatorer, en for højtryk- og en for lavtrykcylinderne. Maskinen er venstrestyret, derfor omstyringshjulet (det store røde) til venstre.
Det er et morsomt tog som lokomotivet køre med disse salontog oprangerede med CIWL materiel. De har faktisk deres udspring i virkeligheden, hvor man luksus tog helt op til slutningen af 1960´erne og begyndelsen af 1970´erne befarede strækningerne ofte fra Calais (engelske gæster) via Paris og så syd, enten Sydfrankrig eller Norditaliens Riviera kyster.
Hvis man ser efter i stammen er der først 2x WL type F (kørte normalt mellem Paris-London, derfor engelsk profil og kortere) en Bar-vogn (ombygget Pullman Cote d`Azur), en Italiensk ombygget Pullman til spisevogn (WR) (afrundet afslutning i den ene ende), en Pullman type Cote d`Azur med køkken (WPC) og endelig en ”Fourgon” (rejsegods og bad og indkvartering for personale).
En flot stamme med rødder i virkeligheden
God påske
Steffen Dresler