CIWL vogne i H0, epoke III for anvendelse I Danmark
Kære Jørgen
Jeg har lige for en sikkerheds skyld gennemset de doc. jeg har vedr. stationeringer/tildeling af vognmateriel fra CIWL hovedkontor til den Nordiske division (København). Og det er korrekt, at ingen af de ovennævnte vogne har været stationerede her. De er heller ikke nævnt i de papirer som CIWL skulle underrette DSB om kørte i landet (en slags tro og love på at vognene overholdt de gældende bestemmelser).
Der er en fornuftig forklaring på, at dine vogne ikke har været i fast løb i Danmark/Skandinavien, da de alle er de såkaldte "Ferryboats = Færgevogne" type F, der blev anvendt mellem London og Paris med overførsel fra Dover. Bl.a. derfor skulle vognene overholde det engelske profil og var derfor smallere end tilsvarende "normale vogne". Ligeledes var den ene endeperron suspenderet og flyldt med teknik, se nedenfor, hvor en F-vogn køre af borde i Calais engang i slutningen af 1930´erne.
Det skal dog bemærkes, at en enkelt eller to F vogne har været i København som reservevogne engang i 1950´erne. Der var for øvrigt indledningsvis installeret en redningskrans i kupeerne!!
Men dette og meget, meget mere kan du læse om i "De blå tog", Banebøger 2014, John Poulsen, ISBN 978-87-91434-41-9
Med venlig hilsen og fortsat god påske (til alle)
Steffen Dresler