Frederikshavn Gl. Station - Fiskepakhuset
Fiskepakhuset er som nævnt en af de husmodeller, som jeg har fotodokumenteret undervejs, og i det følgende kunne jeg så illustrere byggeprocessen ved hjælp af billederne.
En tegning af forbilledet er uundværlig, når formålet er at bygge en model, der er så nøjagtig som evnerne nu engang giver mulighed for.
Tegningen tegnede jeg med go'e gammeldags tekniske tegnetuscher i 1996, på baggrund af originale tegninger af forbilledet, som jeg havde fået kopier af på Bangsbo Museum & Arkiv.
Dengang befandt byggesagerne for nedrevne bygninger sig nemlig på Bangsbo - de er sidenhen flyttet til Stadsarkivet i midtbyen, dengang det blev oprettet.
Tegningen indgik - sammen med plancher, modeller og andre tegninger, jeg havde lavet - i en udstilling om Frederikshavn Gl. Station på Frederikshavn Bibliotek i 1997, i anledning af DSB's 150 års jubilæum.
Tænk, at det allerede er 20 år siden.
Frederikshavn Bibliotek ligger desuden næsten lige nøjagtigt dér, hvor selve stationsbygningen i sin tid stod, frem til den blev revet ned i foråret 1980.
Fundamentet er bygget op af 1,5 mm plasticplader fra Busch katalognr. 7203 (de brune), som er købt hos min lokale modeltogspusher, og stykker af nogle ret store 1,5 mm plasticplader (de lysegule), som jeg købte hos Trinbrættet Aarhus v/ Mads Sjøner i 1990'erne. De er så kommet til nytte idag, omkring 20 år senere.
Som det ses, så er klemmerne fra brødposer aldeles glimrende (og gratis) byggematerialer, som jeg bruger til blandt andet forstærkninger i hjørnerne (de skal naturligvis vaskes først, for at fjerne "fedtfingre").
De er udstanset af 0,75 mm polystyrenplade - dvs. af nøjagtigt samme type materiale, som i modelbyggeverdenen kaldes for plasticcard.
Så er "gulvet" kommet på plads, behørigt forsynet med brædderiller på den del af den, som kommer til at udgøre læsserampen.
Brædderillerne i gulvet indeni bygningen kan ikke ses udefra og bliver derfor ikke lavet - af den dovne modelbygger!
I den sydlige ende er der et "indhak" i fundamentet til den udvendige trappe, der fører ned til kælderen under Godsekspeditionen.
Kældertrappen er ikke vist på nogen af billederne. Den er lavet som en løsdel, der er skruet fast med M3-skruer.
Det rå "skelet" med de udskårne stykker af klinkbeklædning monteret.
"Overdelen" ser vist ud til at passe nogenlunde på fundamentet.
Ligeledes på denne side også.
De første vinduer, døre og porte på gadesiden er monteret.
Og ligeledes de første vinduer og porte på sporsiden.
Her forsynes bygningen med de første tagflader/-plader.
Efter at tagfladerne/-pladerne er monteret, er de udragende bjælkeender for hovespærfagene monteret.
Modellens "indre liv" begrænser sig til skillevægge, der skal gøre det muligt at afgrænse mht. lys, som engang med tiden skal indbygges.
Den gamle, gulnede og ridsede LEGO-klods, der udgør skorstenen, ses tydeligt.
Strips'ene, der er limet på fundamentet, fungerer som styrelister for "overdelen".
Gavlen mod nord lidt tættere på.
Sydenden af Fiskepakhuset lidt tættere på.
Her er tagdækkerne gået i gang med at "brænde tagpap" på.
Først lægges en bane henover rygningen og i samlingen mellem taget på den oprindelige bygning og taget på "udskuddet", dvs. den mere lavloftede tilbygning mod øst.
Det blev til mange baner tagpap - dvs. 7 mm brede strimler af malertape af krep-typen.
På gadesiden er trappen til kontoret i mellemtiden blevet monteret.
Gelænderet lavede jeg i første omgang af runde plasticstrips, men jeg vurderede holdbarheden i forbindelse med håndteringen i Fremo-sammenhæng som begrænset, og de blev derfor udskiftet til nogle af tynd, kobberbelagt svejsetråd.
Tråden fortsætter i næste post.
--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.