Brunkulstog m E-vogne, bremsefordeling
Det er vist noget vrøvlet
Roco har udgivet fire modeller af E-vognene (som E med EUROP ramme til epoke III) på basis af deres egen model af standardvognen. Dvs ikke den tidligere Klein-udgave, som Roco jo har indkøbt:
E 52 050, del af sæt kat nr. 44149 (uden platform, men forsynet med trykluftbremse (som er let at fjerne) - ej SKF-akselkasser
Ja, der er jeg enig i "vrøvlet", for naturligvis er den uden platform (har rettet min liste, tak). Modellen er dog stadig også udgivet som enkeltvogn med kat. nr. 46612 (1. gang)
E 52 176 del af Roco sæt med lukket Gs 41059 (uden bremse) SKF-akselkasser (2007)
Den har jeg noteret som E 52 178 og kat. nr. 45952 (vognsæt). Kilde: På Sporet.
E 53 442, Roco kat. nr. 46612.1. enkeltvogn (med platform, skrue- og trykluftbremse) SKF-akselkasser
Enig.
E 53 480, Roco kat. nr. 46612 enkeltvogn (med platform, skrue- og trykluftbremse) SKF-akselkasser
Kat. nr. 46612 (2. gang)
Rocos E 52 034 (uden platform) + E 53 417 (med platform) kat. nr. 66941 (a+b) er ganske rigtigt ex Klein men nu altså Roco, så dermed er der seks Roco-udgivelser i alt af E med EUROP-ramme til epoke III. Hertil kan så eventuelt lægges Klein E 53 422 (kat. nr. 3095) med uprototypisk bulet vognkasse, mens Kleins E 52 042 (kat. nr. 3106) har både har dårlige påskrifter og uprototypisk bulet vognkasse.
Da epoke III ude i den virkelige verden ikke skilte skarpt, men indbefatter de par år, hvor "gamle" vogne kørte sammen med vogne med nye computernumre, kan sidstnævnte også indrangeres i brunkulstog i epoke IIIc (ca. 1966-67). Det skal blot være "prikvogne", dvs. for DSB's vedkommende: 01 86 •E (EUROP), og her har Klein udgivet to vogne (buler, men dog én med pæne buler). Altså otte vogne fra ca. 1966.
P-vognene er der flere af, i alt 13 forskellige numre (uden buler) fra Märklin, Roco og Klein. Hertil kan så lægges de fire Roco, som ikke er bulede, og så er vi oppe på en stamme med 17 vogne anno 1960. Det er jo ikke så ringe endda, men dog meget snævert tidsmæssigt. Det skal understreges (idet der jo ellers nok er nogle, der galper op), at Rocos "egne" modeller er de bedste hvad angår akselkasser mv. Nogle gange må man dog lide og bide hovedet af enhver skam for at køre med tog, der ligner forbilledet blot tilnærmelsesvis, og så kan man jo alt andet lige glæde sig over, at det ikke er Vestkraft-vogne i epoke IV/V, man skal prøve at sammensætte at pænt tog af. men var der dog blot nogen, der med effekt kunne belære Roco om, at vi hertillands ikke bryder os om gamle Klein-"bulevogne" i epoke III.
Vh
Mrten