målestoksforhold/skala

af bl, 14/7 2016, 15:54 (3062 dage siden) @ Steff

Skala H0 har altid være en skæg størrelse. Fleischmann startede ud med at producere H0-modeller i størrelsesforholdet 1:82 for at give plads til deres store motorer. Da teknikken blev bedre, kunne man producere dampmaskinerne først i 1:82 for stil sidst (med BR 64) at lande på 1:87 over det hele. Bogie-personvognene var stærkt forkortede for at kunne gå igennem de skarpe kurver, de første ”lange” UIC-personvogne havde endog ikke puffere for ikke at hægte i kurverne. Efterhånden som kravene til naturtrohed blev større og større (her hjalp MIBA godt til!), landede man på UIC-materiel (type X i forhold til vores kortere type Y) i en model skala 1:87, hvor vognene dog var forkortede, så de i længden var 1:00, altså en 27,5 meter vogne var i alle dimensioner 1:87 undtagen i længden, som var i 1:100, så vognen kun var 27,5 cm lang. Trix-konstruktøren, som senere startede Röwa producerede vogne i ægte 1:87, hvad der f.eks fik andre som Lima og Roco til at følge trop. En vogn på over 30 cm fylder imidlertid ganske meget på de fleste hjemmeanlæg, så Fleischmann landede på en længdeskala på 1:93,5 for UIC-vognenes vedkommende, altså en længdeskal på midt imellem 1:87 og 1:100. Og den forkortelse er blevet taget godt imod, da den bedre giver mulighed for ”lange” tog på hjemmeanlæggene. Og det er altså den trend, Märklin nu også deltager i, tilsyneladende til stamkundernes store tilfredshed. Man skal jo huske på, at UIC X-vognene er længere end Y-vognene. Det er derfor lettere for Heljan at produvere danske vogne i ægte 1:87, selvom det også har givet sine problemer!

En modelbane kan jo aldrig blive 100% naturtro, i hvert fald ikke hvad hjemmeanlæg angår.

Bjarne


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak