Så kom den, MO 5xx
Jeg kan desværre ikke deltage med iagttagelser vedrørende treledermodellen, men jeg har i dag spurgt Kim Nannestad direkte om kontaktproblemerne med den nye Mo - jeg har selv to toledermodeller, og problemet er det samme med dem: Udfald, hakkende kørsel, stop - ikke kun over sporskifter, men også på ret spor.
Svaret var: En halv times kørsel hver vej, så er olien på hjulene slidt af og fedtet 'hvirvlet rundt'. Jeg kan ikke afprøve rådet i disse dage, da jeg er bortrejst, men det var, hvad rådet gik på. Andre fortæller, at bruneringen - som er meget kraftig - skal slibes af med en glasfiberpen på hjulenes bagsider og køreflader, og så kan den køre!
Det hjælper jo godt nok ikke på spørgsmålet om treledermodellen, og fra anden side hører jeg, at ledningerne stadig er lige stive (og knækker let), samt at overdelen skulle være lige så svær at få af som på 1800-modellerne. Det er ikke godt, selvom vi nu slipper for at montere dekoderen - for der skal jo stadig passagerer i. Jeg har flere gange bedt Heljan om at ændre på konstruktionen på netop dette punkt, men øjensynligt forgæves. Så jeg vil ikke helt medgive, at Heljan lytter - i hvert fald ikke til alt.
Og tillykke til Futfar med Piko BR 245 - det er et supergodt lokomotiv, også til trelederdrift. Prøv også Pikos 'Ludmilla' med digitallyd - du bliver blæst ned af stolen!
Med venlig hilsen,
Søeborg