Modeljernbaneudstilling Helsingør 1970 2. del
Her følger anden del af reportagen om Modeljernbanen, der blev opbygget på Teknisk Museum i Helsingør i 1970.
1. del
"Det nye anlæg er dobbelt så stort som det gamle, da ønsket om at vise de moderne, hurtige tog på en naturlig måde, har nødvendiggjort lange kørestrækninger.
Hovedstationen er Hammelev, stationsbygning og pakhus er af DSBs nyeste type (Vojens og Tinglev), men stationsområdet domineres i øvrigt af en model af den store containerkran, som DSB tager i brug på terminalen i Vasbygade i København den 1. juli 1970. Foruden containerkran vises andre moderne godstransportmetoder, f. eks. vognbjørntransport. På Hammelev findes desuden sidespor til havn og i stationens modsatte ende til en trælasthandel og et mejeri.
Fra Hammelev går en enkeltsporet bane til station Gastrup, der er bygget som en model af Laven station. Stationen har sidespor til et foderstofdepot. Mellem Gastrup og Hylleborg passerer banen vejen til Hylleborg. Overkørslen er sikret med automatiske halvbomme, men endnu ligger det gamle ledvogterhus tilbage. Mellem banen og publikum ligger en mindre grusgrav.
Kort før Hylleborg passeres en DSB 36 meter stålgitterbro. Hylleborg station er en model af Langå station. Stationsbygningen ligger på en øperron, og der er gangbro over til villakvarteret mellem Hylleborg og Gastrup sø. Mellem hylleborg og Halling krydses den store å endnu en gang, denne gang på en model af Gudenåbroen ved Randers.
Halling er en ren opstillingsstation. På stationen ses modeller af Slagelse remise, kulforsyningsanlægget i Århus og en lyntogsremise.
Kørslen på anlægget vil blive præsentationskørsel, hvor de historisk korrekte tog præsenteres i kronologisk orden, afvekslende med køreplanskørsel med tog fra udvalgte perioder, f. eks. tyverne på det gamle anlæg og tresserne på det nye.
Ind imellem vil der blive tid til at demonstrere specielle tog og køretøjer, som kongetog, kørekran, containeromladning osv. For at lette kørslen er der til det nye anlæg bygget et automatisk styringssystem baseret på en strimmellæser, udlånt af GNT-Automatic A/S. En hel køreplan er hullet på papirbånd og ved hjælp af dekodningsudstyr omsættes hullerne via strimmellæseren til elektriske impulser, der manøvrerer sporskifter og signaler og accelererer og decelererer tog".
NB: Se bort fra, at der står 1972 på billederne - de er fra 1970.
--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk