Modeljernbaneudstilling Helsingør 1970 1. del

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 25/11 2013, 16:54 (4018 dage siden)

[image]I 1970 var der MOROP kongres i Danmark og samtidig åbnedes et stort spor 0 anlæg på Teknisk Museum i Helsingør bygget af medlemmer af DMJU. Her er en tekst om anlægget, jeg har fundet i en brochure på www.dmjk.dk
[image]

"Dansk Modeljernbane Unions udstillingsanlæg er bygget i den internationale skala 1:45, spor 0 af medlemmer i de danske modelbaneklubber. En stor del af anlæggets huse, lokomotiver, vogne m.m. er udlånt til udstillingen af klubber og private modelbyggere. Men meget, bl. a. landskab og al elektrisk udrustning, er bygget specielt til denne lejlighed. For det hele gælder, at det er håndarbejde, idet kun materialer som trælister, messingplade, profiler osv. er købte.
Anlæggets opbygning har stået på i godt et år. Det "gamle" anlæg (se senere) er opbygget i Slagelse, mens det "nye" byggedes i museets magasinbygning på Ole Rømers Vej i Helsingør. Den 6. juni blev begge anlæg flyttet til det nuværende udstillingssted på Danmarks Tekniske Museum, hvor publikum har haft lejlighed til at følge færdiggørelsen og indkøringen af anlægget.
Udstillingsanlægget dækker et areal på 200 kvadratmeter. Den samlede sporlængde er 325 m; alt spor er forsynet med strømførende tredieskinne ved siden af køreskinnerne, idet banen er elektrisk drevet med kørespændingen 12 og 20 volt. Til styring af anlægget er brugt godt 300 relæer og trukket ca. 20 km ledning.
Det store modelbaneanlæg er delt i to: et "gammelt" til højre og et "nyt" til venstre. På det gamle anlæg vises jernbanemateriel fra jernbanens start i Danmark i 1847 (lokomotivet Odin) til den begyndende motorisering i slutningen af tyverne. På det nye anlæg ses jernbanemateriel, bygninger mm. fra 1930 og til vore dages litra MZ og containertransport.
De to anlæg står i forbindelse med hinanden ved en kort færgerute, der besejles af en model af færgen MORSØ.
Det gamle anlæg domineres af en stor købstadsstation, Rødby, hvorfra der er færgeforbindelse til Hammelev på det nye anlæg. Rødby station er en model af Slagelse banegård og pakhuset er en tro kopi af pakhuset i Assens. Stationen har tre hovedspor samt to læssevejsspor. Stationens remise har sit forbillede i Rungsted Kyst, og i tilslutning dertil ses kulgård, askegrav, vandkran og hvad der ellers hører til damplokomotivernes pleje. På et sidespor har banetjenesten et par troljer mm. samt en arbejdende svingkran af ældre type.
I havnen ligger fiskekuttere og sejlskibet Lille Dan, og på kajen står hvidmalede godsvogne ved DSBs gamle ishus. Færgelejet er bygget som en model af lejet i Glyngøre; færgen - en model af MORSØ - er også hentet fra Sallingsundoverfarten. I øvrigt domineres havnekvarteret af "Færgegaarden" - en gammel kro med hyggelig krohave. Fra kroen går en sporvognslinie til forpladsen foran Rødby station. Linien trafikeres af modeller af materiel, der har tilhørt/tilhører Aarhus Sporveje. Bl. a. ses en model af en motorvogn med åbne endeperroner og en åben bivogn.
Skovlunde station er en model af Hjulby station på Fyn, men stationen tjener mest til opstilling af de mange togstammer, der er i drift på anlægget. På anlægget ses desuden en model af en typisk vestsjællandsk kampestensviadukt, en gammel mølle og mange flere bygninger".

Beskrivelse og billeder af det nye anlæg følger i anden del.

Joen Jensen var på pletten i Helsingør og skød en serie billeder. Her følger 5 billeder af det gamle anlæg.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak