Litra Ckm's anvendelse i 1988-91...?
- Jeg syntes også det er en flot vogn, som jo på mange måder var forud for sin tid... en skam at DSB ikke rigtigt fik den passet ind i div. tog. Den fik vel først sin plads rigtigt i Ferieekspressen og Skiløberen, og der var det jo ved at være for sent med de lokomotivtrukne tog, desværre.. med 2 af dem lever jo heldigvis en ærefuld tid som kongevogn og ledsagevogn...
Det er jo en gammel sag som DSB anskaffede. Konstruktionen er jo fra slut 1970'erne og det var sådan set på tale at anskaffe denne vogntype i stedet for de sidste 40 B-vogne fra 1981-83. Men det var jo lettere blot at hive tegningerne fra 1964 frem igen (!).
Det er sådan set mere relevant at købe tyske Bpmz mv. vogne til et dansk anlæg i din periode, men jeg ved ikke om de kun kørte mellem Hamborg og København.
Ja, det var netop de tyske Bpmz jeg havde i tankerne.. de kunne jo bruges da Storebæltsforbindelsen var åbnet... storebæltsfærgerne var jo tilpasset 5 B vogne i længden, men selvfølgelig kunne færgerne tage 8 Bpmz på 2 spor, og stadig ha' 2 spor til lyntog
mvh.
Jan