3-skinne lokomotiver er dyrer end 2-skinne hvorfor?
Hvis vi siger at markedet for modeltog i HO består af 2/3 2-skinne kørere og 1/3 3-skinnekørere, så er der også tilsvarende færre forbrugere til at betale for særligt udstyr til 3-skinne.
Har du noget belæg for den påstand? Den er meget udbredt, men efter min bedste viden forkert; i hvert fald i Danmark, og i endnu større omfang i Tyskland.Jeg har kendskab til produktionsfordelingen for et par producenter der producerer trækkraft til begge systemer, og den er ca. 50-60% treskinne og dermed 40-50% toskinne.
Mvh. Klaus K
Nej, det har jeg intet belæg for; det var kun ment som et eksempel. Men ud fra hvad jeg har kunne læse mig i diverse blade (Banen, Lokomotivet, og andre), på DMJU's kluboversigt, og andre steder, så lader det at 3-skinne er dominerende i øst-Danmark mens det i vest-Danmark snarere er 2-skinne. Men hvordan det så forholder sig i resten af Europa, ved jeg ikke.