Styrevognen - anvendelse under alm "flytning"
Godaften!
I disse dage, hvor en smuk styrevogn - F 2010's CRS - er kommet på hylderne, så spørger jeg her - og ikke lige i første omgang på "Jernbanehistorisk Forum" om følgende:
Hvis en styrevogn - f.eks CRS - skulle flyttes med brug på en anden strækning for øje - altså flyttes med et alm plantog - f.eks MX og et par vogne - fra f.eks Fredericia til f.eks Tønder... blev samme styrevogn så åbnet - og benyttet af almindelige rejsende under "flytningen" - eller var vognen aflåst og passagérerne dermed henvist til de i "den ordinære del af toget" oprangérede vogne?
Håber en eller anden med indsigt i dette kan oplyse om det...
mvh
Chr
-----------------------------
På Hareskovbanen var togene jo normalt (udenfor myldretiderne) oprangeret som Mo + styrevogn (Crs/Cls og sidst Bhs), men her var det meget almindeligt, at Mo´en - der jo var "tjenestegørende" (læs: Personførende) ikke blev låst op førend alle pladser i styrevognen var besat. Dette var både af rengøringsmæssige årsager, men også for ikke at skulle billettere i begge vogne (måske først med etablering af overgang mellem vognene eller "bare" skulle passere en ubehagelig overgang. Evt. måtte man nøjes med at billettere i hver af vognene ved hvert andet stop.
Hvis vi så oven i købet taler om en "tom" vogn, der bare skal befordres, og måske er anbragt et andet sted i toget (med et par andre vogne imellem), er der næppe nogen tvivl om, at den har kørt ubenyttet.
Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=kobenhavn---slangerup-banen---ksb