Rejsegods
I gamle dage kunne man få sin bagage man skulle have med på rejse, indskrevet som rejsegods. Det kunne både være kufferter, instrumenter, barnevogne osv. Enhver større station med respekt for sig selv, havde en rejsegodsekspedition.
I toget medfulgte så enten en speciel rejsegodsvogn eller en personvogn med rejsegodsvogn. Og her kommer Heljans nye CAE så ind i billedet. Den fås i en udgave med pladsnr. under vinduerne, og som sådanne kørte de indtil 1961-62, så vidt jeg har forstået det. I 1961-62 forsvandt pladsnumrene under vinduerne. Så begge udgaver af Heljans CAE kan trækkes både af MY og naturligvis damp som E- og P. Og R når den engang kommer.
Rejsegodsvognen eller personvognene med sådanne rum, blev enten placeret bagerst i stammen eller forrest. På Nord- og Kystbanen mener jeg endda at have læst noget om, at CLE-vognen altid blev placeret bagerst i stammen.
Epoke har i øvrigt en perrontraktor på programmet, der især blev benyttet til at transportere rejsegodset frem og tilbage, på dertilhørende perronvogne.
I dag er det indenfor flytrafikken at en slags bagagehåndtering gør sig gældende, når man skal flyve en vis distance.
Mvh
Claus