Rejsegods

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 26/8 2011, 20:59 (4839 dage siden) @ Christian Møller

I gamle dage kunne man få sin bagage man skulle have med på rejse, indskrevet som rejsegods. Det kunne både være kufferter, instrumenter, barnevogne osv. Enhver større station med respekt for sig selv, havde en rejsegodsekspedition.

I toget medfulgte så enten en speciel rejsegodsvogn eller en personvogn med rejsegodsvogn. Og her kommer Heljans nye CAE så ind i billedet. Den fås i en udgave med pladsnr. under vinduerne, og som sådanne kørte de indtil 1961-62, så vidt jeg har forstået det. I 1961-62 forsvandt pladsnumrene under vinduerne. Så begge udgaver af Heljans CAE kan trækkes både af MY og naturligvis damp som E- og P. Og R når den engang kommer.

Rejsegodsvognen eller personvognene med sådanne rum, blev enten placeret bagerst i stammen eller forrest. På Nord- og Kystbanen mener jeg endda at have læst noget om, at CLE-vognen altid blev placeret bagerst i stammen.

Epoke har i øvrigt en perrontraktor på programmet, der især blev benyttet til at transportere rejsegodset frem og tilbage, på dertilhørende perronvogne.

I dag er det indenfor flytrafikken at en slags bagagehåndtering gør sig gældende, når man skal flyve en vis distance.

Mvh
Claus


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak