Traktor 1
Spøjst er det iøvrigt at nogle kilder påpeger at 52´ere med kondenstender var rød/sorte og ikke grå.
Kære Morten
Næ Morten, din bemærkning om at det næppe var tilfældet med ovenstående, er efter det jeg kan komme frem til helt korrekt, at ingen ”BR 52 kon” blev malede i ”fredstidsfarven” sort/rød. Det er ”drøn irriterende” med de udokumenterede bemærkninger, der ofte hænger ved i lang tid, som her med ”BR 52 kon” med sort kedel og rød undervogn.
Det nye DB rådede pr. 31. DEC 1949 over i alt 815 stk. BR 52 (alle typer), hvoraf kun 151 af disse lokomotiver kunne køre. Vedr. ”BR 52 kon” besluttede man – uagtet om nogle var istand til at køre – at de ikke mere skulle vedligeholdes, selvom de alle havde fået udskiftet deres kondensationstender med en almindelig ”badekarstender” så hurtigt som muligt efter maj 1945. De var simpelthen alt for teknisk forskellige ved kedlen og andre steder på selve lokomotivet, og derfor alt for besværlige at have med at gøre. Og personalet ville ikke have med dem at gøre, krigen slut!! Den sidste BR 52 ændret fra ”BR 52 kon” blev udrangeret den 23. Marts 1954 efter at have været henstillet i lang tid fra BD Münster ved Bw Kirchweyhe. Og det uden stor revision og ommaling.
Bedste hilsener
Steff