Traktor 1

af Steff, 23/3 2024, 14:55 (244 dage siden) @ Thomas Jespersen
redigeret af Steff, 23/3 2024, 15:19

Kære Thomas

Jeg forstår udmærket dit spørgsmålstegn i det rationelle, ved at opmale udenfor revision. MEN, der var jo krig og dette er der ikke noget rationelt i!! MEN, hvis man ikke fik ændret sløringsmalingen når det var nødvendigt, kunne man risikere at blive set fra jorden/luften og derved røbe over for FJ at der var et og andet "derhenne/dernede". Og i sidste ende se ind i den varme ende af et våben rettet mod en/ens køretøj, højst usundt!

Man tilpassede jo også bemalingen efter hvor man var og årstid, f.esk. ved DAK i Afrika (Rommel) blev man nødt til at anvende en anden form for den gullige farve, altså IKKE den materiellet i Europa fik fra 1943 ff.

Også i Europa blev man nødt til at tilpasse bemalingen yderligere efter behov, f. eks. med hvide/grå striber på materiellet om vinteren. Om efteråret kunne også ses "efterårsgule pletter og mønstre". Og selvom ved Krigslokomotiverne man indledningsvis bestemte sig for RAL 7011, blev den også ændret til RAL 7021.

Ommalingen skete normalt ved at personel fra et af de talrige "Bauzüge" med dels hjælpevognsmateriel til bjergning og udbrdring af banelegemet, OGSÅ virkede som "kørende" værksteder og hvis muligt, kunne svinge en sprøjtemaler pistol eller håndmale med pensel. Personel for dette skaffede man hvis nødvendigt. Man kan sige, at malingen ikke havde til formål - bortset fra grundmalingen - at beskytte mod rust o. lign., men at beskytte mod at blive set!

Altså skete der en kontinuerlig ændring af bemalingen når nødvenig og her og nu. Men i Nordtyskland og det besatte Belgien, Holland og Danmark, gik det jo mere stille og roligt for sig og man prioriterede og havde ikke så sløringsmæssigt travlt. Dette frem til ca. efteråret 1944, hvor især amerikanerne (USAAF) af og til slog et smut over Nordtyskland og Danmark i deres P 51 (Mustang) jagere og skød på alt der bevægede sig på skinner (6 x 12,7 mm Cal 50 tunge maskingeværer pr. fly). Derfor skete der også en ændring i mentaliteten og anvendelse af mere sløring.

Bedste hilsener

Steff

NB: Faldt lige over en bemærkning af chefen for Hovedorganet for skinnekøretøjer og dermed ansvarlig for "Førerprogrammets gennemførelse" Herr. Degenkolb af 21. MAR 1942. Heri bemærkes at alle nye forenkelde krigslokomotiver (ÜK´erne) skulle males i RAL 7011, senere ændret til RAL 7021. Årsagen her var IKKE a.h.t. sløring, men for at vise de ansatte, at hér drejede det sig om et forenklet overgangskrigslokomotiv (ÜK) og ikke om en fredstids udgave!!!!:-)

NB, NB: Alt dette er nu "ødelagt" ved fremkonsten og brugen af lysforstærkningsmateriel, varmeudstrålingskameraer og infrarød belysning. DER er det godt at være på den rigtige side;-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak