Spændende CIWL-nyheder fra L.S.Models
Hej igen.
Det der CIWL "triggede" mig, kørte jo bl.a. sammen med en kollega/ven museets spisevogn fra Ostende i Belgien til Randers i 1998, noget af en oplevelse, især da varmeanlægget blev prøvet undervejs. Du får lige et billede fra afhentning og kontrollen i Ostende herunder.
Nå, nu til sagen:
Så lige efter på internettet for hvilken vogn det eventuelt kunne være, at Ls-models kunne have haft som forbillede.
Jeg tror det drejer sig om en vogn i serien 3341 – 3360 bygget hos Aytré i 1927 for den franske division af CIWL. Når jeg ser min liste igennem, har efterfølgende vogne med samme type vinduesinddeling været anvendt i Danmark efter krigen, nemlig:
- Nr. 2700 i Nordekspress ca. omkring 1960
- Nr. 2968 i Skandinavien Express og Nordekspress fra omkring 1950 ff. og
- 3694 – 3696 i Skandinavien Express og Nordekspress fra omkring 1950 ff.
Hvordan sædeopstillingen, ryger/ikke ryger og anretterrum/køkken har været ved jeg ikke, men det udvendige passer. Altså ”bare” nye numre.
Sovevognene er type S med undertyper, hvor bl.a. STU har kørt i Danmark, dog med anden klasse inddeling og sæde opstilling.
Stål bagagevogne (Fourgon) har aldrig været anvendt i Danmark, bortset fra en påtænkt anvendelse af en Teak liste beklædt i ”Danmarks Express” før 1. verdenskrig. For øvrigt indeholdt bagagevognen også normalt bad og toilet mv. for togets personale.
Hvis du ønsker kan du sende mig din mailadresse via ”kuverten” og jeg vil tilsende min liste bl.a. med tegningerne. Kan ikke huske om den findes på en af ”Jernbanens” sider.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler