TV orientering fra Spor 1 udstilling i Vamdrup denne weekend
Kære Erik og MFL (og alle i andre læsere)
Tak for den positive tilbagemelding, men det er jo en kollektiv tak til alle der medvirkede og ikke mindst Tommy Laas, der tog initiativet til Spor 1 arrangementet i Vamdrup.
Ja, det er lige netop denne fascination ved "det store" du omtaler, jeg også er faldet for, den måde togene bevæger sig på og agere på sporene. Det ER anderledes! Så efter lidt over 50 år spor H0, var det tid til at prøve noget nyt.
Men som også sagt på TV, DET FYLDER!!! De fleste vil nok koncentrere sig om et emne, bygning af- eller ombygning af vogne, bygninger og evt. lokomotiver. Kørslen må gennemføres i en klub med PLADS eller et lille hjemme "frem- og tilbageanlæg".
Heldigvis er der flere og flere entrepante personer, der næsten professionelt fremstiller vogne og lokomotiver efter dansk forbillede. Ligeledes har 3D print, laser cut og andre moderne teknikaliteter gjort, at udbuddet af det det kørende materiel, huse og tilbehør med dansk forbillede er støt stigende. Det være sig fra litra MZ I, over Frichs firkantede, litra MT og MH og til traktorer. Ikke mindst er det at hænge bagefter efterhånden ganske godt repræsenteret i epoke II og III. Det kniber med persontogsmateriellet. På damplokomotivsiden er der muligheder for at få RI, S, H II og E, DF, FII. Men det KOSTER!! Det ER jo håndlavet!!!
Er man til udenlandske modeller er udvalget jo væsentligt større qua bl.a. Märklin, der jo så også kan levere vogne til ombygning/ændring til dansk. Men om dansk eller udenlandsk forbillede, fascinationen er den samme og som på messen i Vamdrup, alle hjælper hinanden.
Når jeg får nogle foto vil jeg gerne bringe dem her.
Vil man vide mere om Spor 1 i Danmark, er her et link: https://spor1nyt.dk/
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Glemte helt, at vil du dyrke motion, så er muligheden "Live steam". I hallen blev der præsenteret engelske, franske og tyske "rigtige" damplokomotiver i spor 1 med tilhørende vognmateriel, det meste 3D printet!!! Og da det er LIVE, altså INGEN fjernstyring går "lokomotivføreren" ved siden af klar til at stoppe maskinen når det pludselig går for stærkt. "Live-steam" dyrkerne kendetegnes ved at være slanke og småløbende