Dampvarmerør MY?
Kære Skott
Se her:
https://www.wagenwerk.de/fahrzeugbauteile/pufferbohle/728/heizkupplung-bauart-pintsch
Alle litra MY udstyrede med varmekedler havde en såkaldt "dampvarmekobling" monteret. Udtaget sad (set direkte forfra) til venstre lidt ned for skruekoblingen. Den kunne aftages når man var uden for "varmesæsonen" og igen påsættes når nødvendigt. For ikke at brænde "nallerne" ved sammenkobling med vognstammen og for almen isolering, havde ledningen en keramisk kappe uden over (den "hvide" på museumsbillederne).
På damplokomotiver var dampledningen normalt også ført frem, men afmonteret når ikke nødvendigt. På tanklokomotiver var den monteret i begge ender "i sæsonen".
Altså havde alle toglokomotiver, diesel eller damp, denne anordning som mulighed HVIS (motorvogne og motorlokomotiver) de altså var udstyrede med varmekedel.
I de helt gamle dage benyttede man ofte en kedelvogn for at kunne varme togstammen, hvis lokomotivet enten ikke kunne levere damp eller at kedlen var for lille.
Håber det gav lidt mening.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler