Har brug for råd om rengøring for 3-skinnesystem

af Magnumenforce, 31/10 2011, 15:32 (4777 dage siden)

Hej alle sammen

Jeg har modtaget min nye Hobbytrade MT, og ville prøv-kører den og opdaget at mine skinne er næsten for beskidt til et helt nyt tog, og jeg ved ikke hvordan jeg skal rengør dem. Jeg vil helst hører den billigst og hurtigst og nemmeste metode, og husk det var et 3-skinnes anlæg jeg har, så råd om 2-skinnes anlæg kan jeg ikke bruge til noget.

Hilsen Torbjørn

--
[image][image]

PHar brug for råd om rengøring for 3-skinnesystem

af bygger01, 31/10 2011, 17:00 (4777 dage siden) @ Magnumenforce

Start med Roco viskelæder, og så i gang med at gnide

+ støvsugning efter

Har brug for råd om rengøring for 3-skinnesystem

af Knarbjerg ⌂, Nordsjælland, 31/10 2011, 21:27 (4777 dage siden) @ Magnumenforce

Hej Torbjørn

Der er nu ikke den store forskel på at rengøre et 3-skinne anlæg i forhold til 2-skinne, ud over at du også skal have lidt opmærksomhed på midterlederen.

I de år jeg selv kørte 3-skinne, brugte jeg et udtjent viskestykke til at tørre selve skinnerne rene. Ofte blev kluden vædet med almindeligt husholdningssprit, som hjælper med at affedte overfladen. (Det er den samme metode jeg bruger i dag)

Roco's "viskelæder" holdt jeg hurtigt op med at bruge, da jeg opdagede hvor meget det ridser skinnerne, så snavset binder endnu nemmere til overfladen.

Midterlederen er lidt sværere at rense, men det er nødvendigt at gå den efter en gang imellem. Den er, efter mine erfaringer, 3-ledersystemets "svage" punkt, når det gælder strømoptag
Til de frie sporstykker brugte et lille stykke træliste af blødt træ, som jeg forsigtigt gned hen over punktkontakterne. Det skal gøres med forsigtighed, da man nemt kan komme til at bukke kontakterne og det er bestemt ikke noget som forbedre strøm optaget.
I sporskifter og lign. blev punktkontakterne renset een for een.

Husk også at rense hjul og slæbesko en gang i mellem.

Har brug for råd om rengøring for 3-skinnesystem

af sorensen_dk, 12/12 2011, 07:27 (4736 dage siden) @ Knarbjerg

Vil bare supplere Knarbjergs udmærkede svar med at sige, at jeg også bruger viskestykkemetoden (efter fruen HAR kasseret det :-D), men kombineret med gammeldags kontaktrens fra den gang radioer havde rigtige omskiftere. Har fungeret fortrinligt i 30+ år på M-skinner.

Min erfaring siger, at det typisk er hjulene der sovser til i afslidt gummi fra hæfteringene sikkert hjulpet af lidt oliespild fra gear mv.v.

Mvh Tom

Har brug for råd om rengøring for 3-skinnesystem

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 31/10 2011, 21:52 (4777 dage siden) @ Magnumenforce

Ja jeg er også lidt i tvivl om hvor godt Roco viskelæderet er, udfra det der bliver nævnt.

Men Märklin har også en lille rensevogn i programmet med katalognr. 46042 (beregnet til kalktransport), der har udskiftelige rensepuder. Kører den fast i en stamme, vil den kunne være med til at afhjælpe noget af problemet.

Men er enig med Knarbjerg, det er nok en god ide engang imellem at bruge viskestykke og sprit.

Endelig kan man jo også få støvsugertoget, der både sliber og suger. Men det er en kostbar løsning. Og jeg tror fx for mit eget vedkommende ikke helt, at det kan komme igennem min helix. God gammeldags "knofedt" kan være lige så godt ;-)

Mvh
Claus

Har brug for råd om rengøring for 3-skinnesystem

af moppe, 31/10 2011, 23:49 (4777 dage siden) @ Magnumenforce

Om det er 2 eller 3 skinne er lige meget, du skal have fat i et Roco "viskelæder" (eller fra et at de mange andre fabrikater).

Det virker fænomenalt og nej, det slider ikke dine skinner op eller ridser dem.

Kemikalier har intet at gøre på dine skinner, når du kan klare dig med et "viskelæder".

Klaus

Har brug for råd om rengøring for 3-skinnesystem

af Knarbjerg ⌂, Nordsjælland, 1/11 2011, 10:52 (4776 dage siden) @ moppe
redigeret af Knarbjerg, 1/11 2011, 10:56

Hej Klaus

Jeg er enig med dig i at, man skal være forsigtig med at bruge kemikalier på anlægget. Men det kan nogle gange gøre det lidt nemmere at få sporene ordentligt rene.

Med hensyn til om Roco's viskelæder ridser skinnerne, så har jeg prøvet at taget et par "før/efter" billeder på havebordet for at illustrere, hvad jeg mener. De er ikke super skarpe, men jeg tror de fleste vil kunne se forskellen.

[image]
Skinne før rensning med Roco viskelæder

[image]
Skinne efter rensning med Roco viskelæder

Har brug for råd om rengøring for 3-skinnesystem

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 1/11 2011, 16:52 (4776 dage siden) @ moppe

Sprit har også den egenskab at det fordamper lynhurtigt, og man skal naturligvis sørge for grundig udluftning.

Billederne af skinnerne før og efter Roco viskelæderet overrasker ikke.

Mvh
Claus

Avatar

Har brug for råd om rengøring for 3-skinnesystem

af Futfar, Kajerød, 6/11 2011, 22:49 (4771 dage siden) @ Claus E. Hansen

Sprit har også den egenskab at det fordamper lynhurtigt, og man skal naturligvis sørge for grundig udluftning.

Billederne af skinnerne før og efter Roco viskelæderet overrasker ikke.

Mvh
Claus

På hobbymessen i Valbyhallen købte jeg i går en rensevogn fra Roco, katalog nr. 46400. I løbet af dagen i dag har jeg afprøvet den, og den virker imponerende effektivt!
Det er en model af den i DSB kendte litra Hisb, her dog dekoreret med Roco's logo og deres måde at skrive "skinneskidteskraber" på. Det drejer sig om en lang vogn med kun 2 aksler, men de er monteret som bogier der kan dreje ca. 3 grader til hver side, således at vognen uden besvær kan passere selv de skarpeste kurver. Den har monteret en fjederpåvirket, udskiftelig, rensepude (er det den I kalder for "viskelæderet?), som i konsistens kan minde om et stykke asbest. Det er det jo nok ikke, da noget sådant er lige til skammekrogen! Vognen vejer hele 175 g, men skulle det ikke være nok, er der rigeligt med plads til flere vægtklodser. Der skal godt med trækkraft til når den skal passere transversaler, så et mindre rangerlok kan ikke anbefales. Hvad angår slitage af skinnerne ved længere tids brug, kan jeg selvsagt kun gisne om, men det er klart noget jeg vil holde et vågent øje med.

PS. Jeg kører på C-spor.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Har brug for råd om rengøring for 3-skinnesystem

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 6/11 2011, 23:07 (4771 dage siden) @ Futfar

Har også omtalte Roco rensevogn. Men den giver problemer i mine K-skifter. Her går det helt klart nok bedre i C-skifter ;-)

Men man må kunne gøre midten af klodsen fri på en eller anden måde?

Den kræver dog en meget stærk trækkraft foran, såsom en Märklin N/MY eller Roco MY.

Den virker ret effektiv og den har et større tryk på skinnerne end Märklins egen rensevogn.

Mvh
Claus

Har brug for råd om rengøring for 3-skinnesystem

af Per Sørensen @, Hg, 6/11 2011, 23:34 (4771 dage siden) @ Claus E. Hansen

Jeg bruger Märklins lille rensevogn katalognr. 46042 (beregnet til kalktransport), og har renset med viskestykker med sprit (og uha uha også forsøgt med rensebensin).
Slæbesko og hjul er renset og det virker fint på næsten alle maskiner.
Min D-maskine kan ikke holde sig kørende. Den kører lidt og går i stå - skal skubbes og så i stå. Jeg orker ikke mere, så nu skal den nok afsted. Det forhindrer desværre nok også at jeg hverken får S eller F. Øv, øv og atter øv!
Jeg havde engang problemer med MH, hvorefter den fik længere slæbesko.
Er det i virkeligheden problemet med D-maskinen?
Venligst

Ped

Avatar

Har brug for råd om rengøring for 3-skinnesystem

af Futfar, Kajerød, 7/11 2011, 00:10 (4771 dage siden) @ Per Sørensen

Jeg bruger Märklins lille rensevogn katalognr. 46042 (beregnet til kalktransport), og har renset med viskestykker med sprit (og uha uha også forsøgt med rensebensin).
Slæbesko og hjul er renset og det virker fint på næsten alle maskiner.
Min D-maskine kan ikke holde sig kørende. Den kører lidt og går i stå - skal skubbes og så i stå. Jeg orker ikke mere, så nu skal den nok afsted. Det forhindrer desværre nok også at jeg hverken får S eller F. Øv, øv og atter øv!
Jeg havde engang problemer med MH, hvorefter den fik længere slæbesko.
Er det i virkeligheden problemet med D-maskinen?
Venligst

Ped

Hej Per.

Jeg har hele 2 D-maskiner, og jeg genkender på ingen måde det du beskriver! De kærer begge to helt perfekt!

Hvad angår rensning af hjul: Jeg har for et godt stykke tid siden anskaffet mig en "brille-/smykkevaskemaskine", og en dag da jeg skulle skifte nogle aksler, fik jeg set hvor snavsede hjulene var. Op i maskinen - som fungerer ved hjælp af rensevæske og ultralyd - og hjul og aksler var som nye!!!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

Har brug for råd om rengøring for 3-skinnesystem

af Futfar, Kajerød, 7/11 2011, 00:01 (4771 dage siden) @ Claus E. Hansen

Har også omtalte Roco rensevogn. Men den giver problemer i mine K-skifter. Her går det helt klart nok bedre i C-skifter ;-)

Men man må kunne gøre midten af klodsen fri på en eller anden måde?

Den kræver dog en meget stærk trækkraft foran, såsom en Märklin N/MY eller Roco MY.

Den virker ret effektiv og den har et større tryk på skinnerne end Märklins egen rensevogn.

Mvh
Claus

Hej Claus.

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med at frigøre midten af klodsen???:-)

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Har brug for råd om rengøring for 3-skinnesystem

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 7/11 2011, 00:26 (4771 dage siden) @ Futfar

Problemet med Rocos rensevogn og K-skifterne, er de noget høje punktkontakter i sporskifterne. Her spekulerede jeg lidt på at man måske kunne lave en "rille" i midten af rensepuden, således at den kun rammer skinnestrengene. Sådanne er Märlins lille rensevogn (som PED refererer til) nemlig bygget op.

Mvh
Claus

Avatar

Har brug for råd om rengøring for 3-skinnesystem

af Futfar, Kajerød, 7/11 2011, 00:57 (4771 dage siden) @ Claus E. Hansen

Nu forstår jeg hvad du mener.

Det bliver nok svært at skabe en rille i puden, da en sådan jo skal ha' en vis bredde for også at kunne bruges på kurvede strækninger. Uanset hvad du gør, vil du stadig ha' problemer i dine sporkryds og skifter. Iøvrigt tror jeg ikke der er væsentlig forskel i højden på punktkontakterne ved C- og K-spor. De skal jo på begge typer løfte slæbeskoen op over transversalerne. Og så hjælper en rille i rensepuden, så vidt jeg kan se, ikke.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak