Teakfarve
Jeg har siddet og hygget med teakbeklædning. Dette bliver udgangspunktet for teakfarven på CM-vognen. Så må vi se om det kan lade sig gøre med en industriel efterligning.....
af UTJ, 28/10 2011, 20:27 (4777 dage siden)
Jeg har siddet og hygget med teakbeklædning. Dette bliver udgangspunktet for teakfarven på CM-vognen. Så må vi se om det kan lade sig gøre med en industriel efterligning.....
af Flemming, 28/10 2011, 21:16 (4777 dage siden) @ UTJ
Jeg har siddet og hygget med teakbeklædning. Dette bliver udgangspunktet for teakfarven på CM-vognen. Så må vi se om det kan lade sig gøre med en industriel efterligning.....
Da' Ulrik
Det er rart at se CM vognen er rykket lidt tættere på - vi er nogen der glæder sig helt vanvittigt. Teakfarven ser vældig fin ud til en nylakeret vogn, som udgangspunkt en fin disposition, så kan man selv patinere sig til et mere brugt udseende.
Gode hilsner
Flemming
af CB, Frederiksberg, 29/10 2011, 21:38 (4776 dage siden) @ Flemming
Blot et beskedent bidrag med mit resultat af mange overmalinger med forskellige nuancer af brun.
Modellen er et Freja Triangel byggesæt.
af Winther, 30/10 2011, 09:29 (4775 dage siden) @ CB
Hej
Det er nogle flotte vogne de herrer har frembragt
Og ville det være muligt at få de herrer til at, afsløre hvordan man har, frembragt en så flot bemaling, det vil være rart om i begge vil fortælle hvordan i gør, idet jeg går ud fra at den ene er et messing byggesæt og den anden er støbt i plast fra Heljan.
Mvh.
Bent
af disavelo , Herning, 31/10 2011, 13:00 (4774 dage siden) @ Winther
Jeg fik en farvehandler til at blande en teak-lignende farve til mig. Jeg fortynder den lidt med terpentin, og maler flere tynde lag på.
Vognen er fra UK-Keyser, suppleret med stumper (inkl. motor) fra Freja i Silkeborg.
Venlige hilsner
Søren
af Jan-Eddie Mathiasen , Odense, 31/10 2011, 20:34 (4774 dage siden) @ Winther
Jeg giver en lys grundmaling med airbrush 0,4 mm dyse. En blanding af Humbrol nr 7 + 9 + 18. Jeg eksperimenterer med blandingsforholdet, men den må godt have et meget svagt orange skær. Derefter skiftes dysen på airbrushen til 0,2 mm. Nu blandes en smule nr 10 i farven, og ved at styre airbrushen langs en lodretstående lineal (vinkel) sprayes et tyndt lag på få af brædderne. Så tones lidt mørkere med nr 10 og andre brædder gives en gang. Og sådan fortsættes. Det er vigtigt med en airbrush med dobbeltaction. D.v.s. at luftmængden reguleres ved et tryk på knappen og farvemængden ved at trække knappen tilbage. På min kan jeg forudindstille hvor langt knappen kan trækkes tilbage og dermed kommer jeg ikke til pludselig at give for meget farve. Når jeg er tilfreds - og helst skal jeg standse lidt før, for jeg har det desværre med at overdrive, for det ser anderledes ud i "kampens hede" end når farven er tør, og man stille og roligt betragter sit værk. Når farven er helt tør pensles en meget tynd mørk blanding (lidt mørkere end de mørkeste brædder) ud over hele modellen. Når det er næsten tørt gnider jeg det af med en blød klud. Farven bliver siddende i rillerne og langs listerne. Er der ikke farve nok pensles en ny gang tynd farve på og tørres af når den igen er næsten tør.
Hertil er jeg nået med CV-vognen.
Jeg venter på litrering og inden den får en efterfølgende lakering med airbrushen, blank på en ny og en blanding af mat og satin ved ældre udseende.
Ved slidt udseende er min grundfarve mindre orange og forskellen på de enkelte brædders farve er mindre.
Denne proces er ikke industrivenlig, men en kombination af spray og tampontryk kan måske give spændende resultater.
m.v.h.
Jan-Eddie
af Steff, 31/10 2011, 21:08 (4774 dage siden) @ Jan-Eddie Mathiasen
Godaften til alle!
Jeg tror nok jeg hører til den mere traditionelle type og maler "våd i våd". Dette kan gøres på faktisk hvilken som helst farvet eller neutral, men RENGJORT plastik eller metal vognside.
Jeg har til de modeller der skulle være "teak" i sin tid brugt Humbrol 62 og 63. Først påføres den ene på et stykke af vognsiden med pensel og straks derefter den anden. Man mixer altså med penslen under påføringen. Man kan når det er tørt give det hele en gang lak, men vær (bandeord) sikker på at vognsiden er FULDSTÆNDIG TØR, så det ikke bobler op!!!
Herover et resultat af en CIWL teak spisevogn, der er ændret til "dansk". Originalen stammer fra Liliput.
Til sammenligning en "original".
Temperament og tilfredshedsgrad er jo forskellig fra person til person, så det er vel op til den enkle at benytte sig af det, man mener giver det bedste resultat og med de tilrådighed værende midler man har.
Jeg synes det lyder spændende med spay/sprøjte og det er nogen rigtigt flotte resultater der er kommet her på siden, også UTJ´s
Har prøvet i anden anledning på en skibsmodel at anvende rillet fyr til dæksplanker, bejset det og lakeret bagefter. DET blev faktisk ikke så ringe endda. Så engang i fremtiden kunne jeg vel ønske mig at fremstille en model i træ, vi faå se.
af CB, Frederiksberg, 1/11 2011, 20:00 (4773 dage siden) @ Steff
Jeg er en af de, der sværger til vandbaseret maling når jeg laver modeltog.
Der er mange fordele ved at benytte terpentin- eller oliebaserede farver så som vedhæftningsevne, holdbarhed og glans.
Men.. Det faktum, at jeg kan sidde i stuen eller på arbejdsværelset stort set uden udluftning og arbejde uden at det har gener for resten af familien er af stor vigtighed. Humbrols farver fx er piv-giftige i ikke ventillerede omgivelser. Det ikke sagt for at skræmme nogen til ikke at benytte oliefarver, for jeg bruger også selv en gang imelellem oliebaserede farver -især hvis jeg skal frembringe en helblank overflade.
De farver jeg anvender er hovedsagelig LifeColor som jeg har gode erfaringer med.
Til Teaktræsprojektet er jeg begyndt med en grå airbrushprimer fra Vallejo. Den har forbavsende god vedhæftningsevne på metal og dækker ret godt uden at klumpe.
Derefter har jeg penselmalet mig frem til et for mig tilfredsstillende resultat ved at anvende de nedenfor afbildede farver.
Startende med en farve som i LifeColors program hedder "Tan vietnam". Derefter har jeg bygget op med lysere og også mørkere farver. Alle malet "lidt sjusket" -dvs at de ikke er lagt helt jævnt og dækkende på for at give træværket en flammende struktur. jeg har "vasket" vognen i en vinrød farve (DSB-rød) for at give brædderne et svagt rødligt skær igennem de brune og gule (Italian Mimetic Yellov). Et par af farverne er "Gloss" -hvilket i LifeColeors verden vist kun kan kategoriseres som halvblank.
Slutteligt har jeg givet hele vognen et tyndt lag med Testors "Dullcoat" halvblank spraylak.
Det sidste er også en stinkbombe, men giver en fantastisk finish. Det blev gjort et afsides sted for ikke at genere hele familien .
af Erik Olsen , Ishøj, 1/11 2011, 20:06 (4773 dage siden) @ Jan-Eddie Mathiasen
Hertil er jeg nået med CV-vognen.
Jan, teakbeklædningen på din CV-vogn ser godt ud. Du får den effekt frem at nabobrædder kan være af lidt forskellig farve. Det kan man ikke med den sjuskede bemaling som mange andre benytter.
af UTJ, 2/11 2011, 07:19 (4772 dage siden) @ Erik Olsen
Hertil er jeg nået med CV-vognen.
Jan, teakbeklædningen på din CV-vogn ser godt ud. Du får den effekt frem at nabobrædder kan være af lidt forskellig farve. Det kan man ikke med den sjuskede bemaling som mange andre benytter.
Ja og så glæder vi os til at Jans efterligning af CV-vognens Hansen-fjedre.
af Jan-Eddie Mathiasen , Odense, 2/11 2011, 20:27 (4772 dage siden) @ UTJ
> Ja og så glæder vi os til at Jans efterligning af CV-vognens Hansen-fjedre.
Kære UTJ.
Det er ikke nytårsløjer - men hærværk ;)
Jeg havde først tænkt mig at undlade Hansen-fjedrene - men nu provokerer du mig jo til at eftergøre dem. Jeg er dog glad for, at du vil nøjes med en efterligning ;)
Tak til alle for roserne. Jeg har jo undladt at vise alt det der ikke er lykkedes. Men ved at pakke vognkassen ind i brun sæbe og Vita Vrap, kan men efter et par dage skylle og børste farven af. Bemærk dog, at den farve fabrikken har påført ryger af i samme omgang.
Med de venligste hilsener
Jan-Eddie
af UTJ, 2/11 2011, 21:52 (4771 dage siden) @ Jan-Eddie Mathiasen
> Ja og så glæder vi os til at Jans efterligning af CV-vognens Hansen-fjedre.
Kære UTJ.
Det er ikke nytårsløjer - men hærværk ;)
Jeg havde først tænkt mig at undlade Hansen-fjedrene - men nu provokerer du mig jo til at eftergøre dem. Jeg er dog glad for, at du vil nøjes med en efterligning ;)
Tak til alle for roserne. Jeg har jo undladt at vise alt det der ikke er lykkedes. Men ved at pakke vognkassen ind i brun sæbe og Vita Vrap, kan men efter et par dage skylle og børste farven af. Bemærk dog, at den farve fabrikken har påført ryger af i samme omgang.
Med de venligste hilsener
Jan-Eddie
Det ser vi frem til. Jeg har selv sjusket (i en hr. Erik Olsens øjne) noget så grusomt med teakoverfladen på mit forsøg på at frembringe en CV. Den er dog ikke nået længere end til kassestadiet med et afkortet tag fra en CP-vogn. Den får (dovenskaben længe leve) endeperroner fra HT og en nybygget undervogn, når jeg kommer så langt. Til gengæld bliver min vogn jo nok ca. 4 mm længere end din
Undervognen, der er med på billedet er blot en tilfældig omdannet Lima-O-vogn, der selvfølgelig heller ikke er kommet længere end halvvejs. Og intet har med CV-byggeriet at gøre.
af Erik Olsen , Ishøj, 3/11 2011, 10:12 (4771 dage siden) @ UTJ
Jeg har selv sjusket (i en hr. Erik Olsens øjne) noget så grusomt med teakoverfladen på mit forsøg på at frembringe en CV.
Det ser man fordi åretegningen i den yderste finer tydeligt viser at det er en plade og ikke enkelte klædningsbrædder.
af Henrik Winther Andersen , 3/11 2011, 16:21 (4771 dage siden) @ Erik Olsen
hej.
jeg er enig med dig,da jeg har malet brunlige ådrig ( nuance: fra mørk til lys brun ). Gør at øve til mester. Virkelig nemmest.
af Ulrik D, Hobro, 1/11 2011, 23:20 (4772 dage siden) @ Jan-Eddie Mathiasen
"Hertil er jeg nået med CV-vognen. "
Hej Jan-Eddie!
Det ser fantastisk flot ud.
Din teknik er forsøgt "afluret" og nedfældet.
Den skal prøves ved først givne lejlighed.
Mvh Ulrik D
Amagerbanen på cykel
Pris 260 kr.
Storskalaer, Livesteam : Min innendørs skala O bane. Liten men fin.
Storskalaer, Livesteam : Min innendørs skala O bane. Liten men fin.
Digitalstyring, datastyring og automatikksystemer : Zimi dekoder
Storskalaer, Livesteam : Min innendørs skala O bane. Liten men fin.
Storskalaer, Livesteam : Min innendørs skala O bane. Liten men fin.