HELJANs madpakke

af Ltp, 12/4 2017, 14:45 (2791 dage siden) @ Bent Larsen

Glædeligt at Heljan vil lave MaK lokomotiver. Kan se i andre fora, at debatten er om, hvilke man kan lave ud fra samme form.
og "Mo
Som jeg har forstået det, så er de ydre mål identiske for:
HP 13
LJ M 33
HFHJ M 9
ØSJS M10
Uagtet at disse er både type 650D og 800D. Vognkasse, længde og akselafstand er identiske. I oprindelige udgaver sad frontlanterne også ens.

HFHJ M11 er også en type 650D, men adskiller sig meget fra de øvrige, da denne tilhører den opdaterede udgave. Blandt andet er vinduerne i førerhusets B-ende markant brede og udstødningen anbragt uden på førerhusets A-ende.

Efter min bedste overbevisning (og MM8 fra Banebøger) kan Heljan således lave de fire nævnte privatbaneudgaver, og formentlig også en række tyske udgaver. Uagtet at det både er type 650B og 800D

HELJANs madpakke

af Bent Larsen, 12/4 2017, 16:39 (2791 dage siden) @ Ltp

Hej
I 1961 kørte MaKs bygge nr. 500.003 på OHJ i 2½ måned, MO vognene var forsinkede MM 8 s. 20. Det var en kort periode, men for OHJ fans er mugligheden der. En af de tyske varianter kan måske bruges.
vh
Bent Larsen

HELJANs madpakke

af peterw, 12/4 2017, 22:27 (2791 dage siden) @ Bent Larsen

I 1961 kørte MaKs bygge nr. 500.003 på OHJ i 2½ måned, MO vognene var forsinkede MM 8 s. 20. Det var en kort periode, men for OHJ fans er mugligheden der. En af de tyske varianter kan måske bruges.

Jeg fandt lige en side med lokdata for MaK 500.003 - der figurer OHJ ganske rigtigt i en kort periode i 1961. Der er også et par fotos (fra andre baner):

MaK 500.003 på loks aus Kiel

Mvh
Peter

HELJANs madpakke

af Bent Larsen, 12/4 2017, 22:51 (2791 dage siden) @ peterw

Hej
Der også et billede i MM 8 fra DK, vognen efter ligner OHJ 218 eller 219.
vh
Bent Larsen

HELJANs madpakke

af Bent Larsen, 14/4 2017, 12:11 (2789 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Efter en af mine togvenner, som er OHJ fans, har læst midt indlæg her og spørger om den havde samme farve som på farvebilledet fra 1962 da den var i DK, er der nogen der har notater om det ?
vh
Bent Larsen

HELJANs madpakke

af ئۇلغىك, 14/4 2017, 15:40 (2789 dage siden) @ Bent Larsen

500.003 er af samme, lidt mindre model som GDS L 2. Heljans kommende model er den som MaK byggede i perioden 1958-1962, plus/minus mindre modifikationer (800D/650D)

HELJANs madpakke

af Bent Larsen, 14/4 2017, 20:56 (2789 dage siden) @ ئۇلغىك

Hej
Undervognen er den samme, men ja der er forskel på lygterne ingen kasketskygge . Jeg havde ikke set et farvebillede i mm 8 s. 9 hvor 500 003 kører i land i Korsør, den er rød.
vh
Bent Larsen

HELJANs madpakke

af MO 568, 16/4 2017, 02:26 (2788 dage siden) @ Bent Larsen

Lokomotivet som var lånt ud til OHJ var en type 600D, og undervognen var ikke den samme som type 650D og 800D. Længden over pufferne på type 600D var 10,6 meter mod 11.36 meter på type 650D og 800D. Akselafstanden mellem de inderste kobbelhjul var på type 600D kun 2,7 meter mod 3,2 meter på type 650D og 800D. Type 600D havde heller ingen kasketskygge over førerrumsvinduerne. Den udlånte type 600D svarede til Gribskovbanens L2 (bygge nr. 500020), som blev leveret i 1957. Deutsche Bundesbahn V65, havde de samme hovedmål, men frontlanterne på V65 sad fremme på bariererpladerne, på de danske lokomotiver var frontlanterne bygget ind i motorkasserne. Roco har haft V65 i H0 på programmet i flere bemalinger. Så bedste bud på en OHJ "låne" maskine eller en GDS L2 er en ommalet Roco V65 med ombyggede frontlanterner. Der er endvidere nogle mindre markante forskelle som man nok kan leve med. V65 har i modsætning til GDS L2 ingen luftgæller i motorkasserne, og lamellerne i motorkøleren er vandrette på en V65 og lodrette på GDS L2. Vh og fortsat god Påske Mo 568 - Thomas Albøg Olsen.

HELJANs madpakke

af Bent Larsen, 16/4 2017, 08:34 (2787 dage siden) @ MO 568

Hej
Ja det er helt rigtig hvad du skriver, det er mig der ikke har læst lektierne ordentligt, det var først i 1957 der kom et 600 hk. lok. med samme mål som de senere 650 hk.
vh
Bent Larsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak