Dlll
Hej
Til et kommende byggeprojekt vil jeg høre, om der er nogle i det her forum, der ved hvor man kan finde en tegning af en DIII damplokomotiv???
mvh
Uffe
af Uffe B. Pedersen , Randers, 24/2 2017, 09:31 (2838 dage siden)
Hej
Til et kommende byggeprojekt vil jeg høre, om der er nogle i det her forum, der ved hvor man kan finde en tegning af en DIII damplokomotiv???
mvh
Uffe
af Claus E. Hansen, Silkeborg, 24/2 2017, 10:45 (2838 dage siden) @ Uffe B. Pedersen
Tegningerne findes i Wiliam Bays fremragende bog "Danmarks damplokomotiver".
Bogen må stadig kunne lånes nogen steder fra, om ikke andet fra et udenbys bibliotek. Den ses også engang imellem til salg, men det bliver straks noget mere svært.
Mvh
Claus
af Steff, 24/2 2017, 11:01 (2838 dage siden) @ Claus E. Hansen
Kære Claus
Du kan ikke bruge den omtalte tegning til noget andet, end at man kan få et indtryk af, hvordan en D I/II/III cirka så ud ved leveringerne. Men det er jo også kun en skitsetegning og den udgiver sig jo heller ikke for at være en tegning i den forstand. Og det gælder ALLE skitse tegningerne i bogen.
Type D III var i bund og grund en lidt forstørret D I og havde derfor anderledes og større dimensioner end D I. Ristearealet var blevet forøget fra 1,79 m2 til 2,05 m2, hvilket gav et mindre kulforbrug. Den lidt længere fyrkasse gjorde, at lokomotivets ramme var blevet forøget med 200 mm. Kedlens diameter var ligeledes forøget fra 1400 mm til 1550 mm og indeholdt i alt 208 stk. røgrør med en diameter på 42,5/48 mm. Rørlængden var reduceret fra 3860 mm til 3654 mm p.g.a. den længere rist og dermed fyrkassens længde. Kedlen var således ikke ombyttelig med hverken kedler på D I eller D II. Kedlens centermål fra midte kedel og til overkant skinne var på 2285 mm mod 2210 mm for D I og D II. Kedlen var lukket med en spids røgkammerdør.Førerhusets højde var i forhold til D I og D II forøget fra 2400 mm til 2525 mm.
Selvom leveret uden overheder, var dampmaskinen dog forsynet med rundglidere som D II. Cylinderdiameter og slag var det samme som for D I og D II nr. 842- 851.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af Claus E. Hansen, Silkeborg, 24/2 2017, 13:09 (2838 dage siden) @ Steff
redigeret af Claus E. Hansen, 24/2 2017, 13:23
Kære Claus
Du kan ikke bruge den omtalte tegning til noget andet, end at man kan få et indtryk af, hvordan en D I/II/III cirka så ud ved leveringerne. Men det er jo også kun en skitsetegning og den udgiver sig jo heller ikke for at være en tegning i den forstand. Og det gælder ALLE skitse tegningerne i bogen.
Det er naturligvis helt korrekt Men det er nok det tætteste man kan komme med en tegning lige til en D II?
Kombineret med fotos fra den tilgængelige jernbanelitteratur, kunne det måske være en løsning. Her tænker jeg især på Danckers bøger, specielt "Gennem Danmark med Dancker", hvor der på side 122 er et flot flot foto af en D II (894) på drejeskiven i Randers i 1959.
Der er også bogen "Dagmar og hendes tog", hvor der bl.a. på side 44 er et foto af en D II.
Mvh
Claus
af Claus E. Hansen, Silkeborg, 25/2 2017, 10:57 (2837 dage siden) @ Uffe B. Pedersen
Hvis det på nogen måde har interesse, så har Kystbanen i Ordrups antikvariat i øjeblikket William Bays store værk til salg, det samme med begge Danckers fotobøger om damptiden, og endelig også bogen "Danske damplokomotiver som jeg husker dem", med Kai Mose Nielsens også rigtig flotte fotos.
Mvh
Claus
af Uffe, Randers, 25/2 2017, 20:59 (2837 dage siden) @ Claus E. Hansen
Hej
Mange tak for oplysningerne.
Den store bog om Danmarks lokomotiver af Bay har jeg i forvejen, men som Steffen så rigtig skriver, er det kun skitser i bogen og ikke tegninger der kan bygges efter.
Desuden er der ikke tegning (skitse) af DIII hos Bay, men derimod den tidligste udgave af D maskinen og så DIV.
Der er heller ikke en tegning af DIV i det udmærkede D-maskine hæfte fra tidsskriftet "Lokomotivet" 1988, som iøvrigt har Steffen som forfatter.
af Uffe, 25/2 2017, 21:01 (2837 dage siden) @ Uffe
Jeg mener selvfølgelig at der ikke er tegninger af DIII i Lokomotivets hæfte.
af El Capitan, 2/3 2017, 00:50 (2833 dage siden) @ Uffe B. Pedersen
Jeg ville prøve at kontakte JMJK, DMJK og jernbanemuseet og høre om de har noget i deres arkiver.
Mvh
Jens