En mirakkelkur
Jamen det bevæger sig jo hen i mod en "happy ending". At du ikke kan befare den helt skarpe kurve fra Märklin, ville da også grænse til det utopiske. Nu er jeg for længst gået langt væk fra M- skinner, og kører på C- skinner; og så alligevel, forklaring følger.
På de få loks, som har givet anledning til problemer, f.eks. ved passage af slanke sporskifter/-kryds, har jeg skiftet til en Märklin slæbesko, ud fra den betragtning om, "at lige børn leger bedst". Det er helt utroligt så mange problemer der bliver løst ved dette enkle tiltag. MEN, det kræver jo så, at loket ikke blot er et 2 -leder lok der blot har fået klasket en slæbesko under bugen; der skal være plads til slæbeskoens bevægelse op og ned. Et meget kedeligt eksempel på denne "løsning", var da en af mine lidelsesfæller ud i modelbane verdenen, forkøbte sig på en Norsk Modeljernbane MY, angiveligt til 3- leder brug, men det gik helt galt. Enhver passage af C- skinner med forhøjede punktkontakter - ved sporskifter o.l. - løftede loket sig, og gik på gulvet! Årsag: Der var ikke plads til at slæbeskoen kunne hæves tilstrækkelig højt. Det kostede så en masse tid, og frekventeren af en specialist i lige netop det problem. Og det var jo ikke gratis.
Og så tilbage til det med M-skinner, samt anvendelse af disse. Jeg har bygget et maskindepot, bestående af 2 skydebroer i forlængelse af hinanden.
Det der så kan undre mig er, at Märklin i 2016, stadig ikke har digitaliseret deres skydebroer, men ikke blot det, forbindelsessporene er stadig kun til M-Skinner! Så man skal stadig bruge de ret dyre overgangsspor M-C for at det skal kunne fungere. For at spare lidt, har jeg anvendt M-skinner på de 4 indbyrdes spor, men var nødt til at bruge overgangs skinner M-C til tilkørselssporene, samt opstillingssporene.
Skydebroernes drift, har jeg så selv digitaliseret, og det fungerer nu helt perfekt.
For dårligt Märklin.
--
Med venlig hilsen
Futfar.