Mirakelkur ønskes
Ikke for at plagiere Bent Larsens udmærkede indlæg, ang. mirakelkur, men jeg har så brug for hjælp.
Da Heljan i sin tid udgav Litra E, købte jeg et af de første eksemplarer, E 978, 3-leder.
Lidt historie om dens skæbne:
- Den har aldrig kørt som den skulle....
- Den har flere gange været hos Heljan - Ole Vedel - uden tilfredsstillende resultat.
- Den har fået skiftet tenderens to forreste trækhjul ud, med nogle med hæfteringe.
- En lang række meget vidende personer (sagt helt uden ironi), har haft den i deres kyndige hænder, og den kan nu - på en god dag - køre rimeligt, idet den er blevet kalibreret i alle ender kanter; men stadig langt fra tilfredsstillende. Den har stadigvæk en påfaldende tendens til, ofte, at ryge af sporet med de tre store trækhjul på selve loket. Når den - undtagelsesvis - kører rimelig pænt, uden tilkoblede vogne, bliver motoren efter ca. en halv times kørsel, ekstrem varm, ved kørsel i mellemste hastighed.
- Det skal tilføjes at sporlægningen er i orden.
- Dekoderen er, selvfølgelig, forsøgt udskiftet til en ESU-lokpilot, 4.0, men det har så været resultatløst.
- Jeg vil nødigt - med så flot et lok, og til den pris, skulle hensætte den til vitrine model, så derfor, er nogen som kan/vil hjælpe/komme med råd/vejledning?
--
Med venlig hilsen
Futfar.