Motortrolje 37
(Fortsat fra jernbanehistorisk Forum). Jeg byggede en model af motortrolje 37 for 30-35 år siden. Udgangspunktet var nogle aksler fra et Kinder-Æg-byggesæt og et låg fra et sekundærprodukt (Kærgården)! Nu skal man tænke på, at pengene var små før i tiden, byggematerialerne var ofte "de forhåndenværende søm", og skaberglæden så meget desto større. Og så må jeg hellere vise "dyret":
Pufferne var fra en ophugget Piko Junior-vogn (gummipuffere) - der var ikke råd til kurvpuffere - og undervognssiderne blev opbygget af plasticprofiler. Førerhuset af føromtalte Kærgården-låg (i dag ville jeg nok bruge Lurpak...), og lanternerne - hvoraf den ene er bortkommet i tidens løb - er lavet af oversavede knappenåle. På ladet er der ballast, foran ligger der lidt ledning og nogle stumper træ, og litreringen er vistnok fra det hedengangne UK-Modeller. Det dyreste var Preiser-manden, der selvbevidst troner i ballastdyngen.
Nu så mange år efter, hvor jeg sammenligner med forbilledet, kan jeg godt se, at den var gal med øjemålet dengang - motoren/kølerhjælmen sidder forkert, men det får være så. Køleren stammede fra et eller andet køretøj.
Husker jeg ikke meget galt, lavede Tikøb et byggesæt til troljen, men det havde jeg heller ikke råd til, og så var der kun selvbyg tilbage.
Nuvel, det var historien om trolje 37.
Med venlig hilsen,
Flemming Søeborg