Motortrolje 37
Rigtig sød model, Flemming, som gør én helt nostalgisk.
I 1958 havde vi i f.m. ombygningen besøg af Trolje 16 på Buddinge Station, og den trolje byggede jeg en "skubbe-model" af i ca. 1:45. Det var mit første "værk" udført med løvsav og metalklinge, og førerhuset var udsavet i ét stykke i 3/4 mm aluminiums-reklameplade og bukket i facon. Bundplade og pufferplanker var krydsfinér. Pufferne var tilfilede papsøm med "fjedre" af borespåner. Motorpartiet en tilfilet træklods, og hjulene var fra Pionérexpressen! Det hele var sømmet sammen med isenkræmmerens mindste stifter, og lakeringen var udført med flot rød og grå Visie-lak.
Desværre overlevede troljen ikke flytningen til Køge i 1988; men min skitse, udført i en trist historietime i 1. mellem, findes stadig i arkivet (det var før, jeg begyndte at fotografere):
DSB Trolje 16, skitse primo 1958 (nm).
Link til tråd med foto af Trolje 16 m.fl.: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=34178 .
På Buddinge Station benyttedes troljen nu og da til rangering, og stationens vognmand, der udbragte og hentede stykgods og banepakker i sin lille, grønne Ford-ladbil, fungerede som portør.
Bedste hilsener
Niels