OHJ B 234-B 235 bogier ?
Der skulle vel ikke tilfældigvis være nogen her, der faldet over Hedin bogier til OHJ B234-B235 ???
Bogiesider eller en form til at støbe dem i ville også være fint ;) ?!
Der skulle vel ikke tilfældigvis være nogen her, der faldet over Hedin bogier til OHJ B234-B235 ???
Bogiesider eller en form til at støbe dem i ville også være fint ;) ?!
Der skulle vel ikke tilfældigvis være nogen her, der faldet over Hedin bogier til OHJ B234-B235 ???
Bogiesider eller en form til at støbe dem i ville også være fint ;) ?!
Hvad siger producenten i Fuglebjerg?
--
Svend
Hej
I marts nr. af Lokomotivet i 2010 er der et indlæg om ombygningen af svenskerne af Flemming Dam. Han støbte selv Hedin-bogier sider som den gang kunne købes. Der er også tegninger af ombygning til gummivogn, Efterfølgende har Mikkel Elling.dk Fræset nogle sæt efter tegningerne i Lokomotivet.
vh
Bent Larsen
Ja - Bjørn forhandler stadig de svenske personvogne, så det er oplagt at kontakte ham.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
Jeg har del gamle bogier og bogiesider på lager.
Har du billeder og mål, så skal jeg checke, om jeg kan hjælpe dig !
Mvh
Jørgen Steff
Hej Steff
Der er nok ikke gode odds, men her er et billede ;)
Tak for tilbudet :)
Hej Bent
Tak for hintet :)
Jeg har artiklen og der er mange gode råd at hente ;)
Kender du eller "nogen" evt en adresse eller nummer til Flemming Dam ?
Måske kan han lokkes til at hjælpe .... ;)
Bedste hilsner
Hej Svend
Ikke noget endnu, men jeg har spurgt ;)
Der skulle vel ikke tilfældigvis være nogen her, der faldet over Hedin bogier til OHJ B234-B235 ???
Bogiesider eller en form til at støbe dem i ville også være fint ;) ?!
.
Havde vognene Hedin bogier da de blev leveret til OHJ?
Der er en anden type bogie under vognene fra Paa Sporet, men derfor kan Bjørn sagtens have viden om Hedin bogier.
--
Svend
Jeg kigger efter og kommer snarest tilbage .....
Har lige ryddet op, så jeg håber at jeg kan finde rundt .....
Hej
Jeg har ikke adressen på Flemming, flere af mine togvenner er OHJ fans, jeg husker ikke hvem der skaffede bogiesiderne, på Lokomotivet kan de måske se tilbage i aktiverne. De ser sådan ud jeg har ikke skiftet bogier endnu.
Vh.
Bent Larsen
Du havde ret !
Der var 15 -20 stk 2,5 mtr. boggier - og 2 x 4 stk støbninger fra Tikøb og også hvor man kunne læse noget med Trinbrættet - men ingen der lignede Din tegning. Alle var med to parralle bjælker og ikke fuldsvejst som Dit billede.
Så hvis du vil se billeder, så giv lyd fra Dig .....
Hej
Her et billede af en ombygget gavl efter tegningerne i Lokomotivet, og et freset sæt fra Mikkel.
Vh
Bent Larsen
Hej Svend
Ikke noget endnu, men jeg har spurgt ;)
.
Ellers kan der måske også hentes hjælp her:
http://www.svensktmjforum.se/forum/
--
Svend
Ja, OHJ valgte Hedin fordi de mente at de havde bedre egenskaber, trods det at de var kortere.
De svenske vogne var leveret med begge typer !
Byggesættene fik nok "forkerte" bogier fordi det ikke har været muligt at skaffe de rigtige.
Dette kan jo have ændret sig siden ;)
Forummet er sikkert ingen dårlig idé, der må nok være svenskere med samme problem ;)
Jamen, det er jo præcis hvad jeg leder efter ;)
Hvis du kommer i tanke om hvem leverandøren var, må du gerne tænke på mig ;)
Hvis det ikke er for meget ulejlighed, må du gerne tage et billede :)
Mangler faktisk til et par vogne mere ;) Tak :)
Hej
De afbillede bogisider er dem Flemming Dam har støbt. Jeg har prøvet at skaffe yderligere oplysninger uden resultat da det er 6 år tilbage. Lokomotivet er nok hurtigste måde at få oplysninger på.
vh
Bent Larsen
Hej,
Byggesættene fik nok "forkerte" bogier fordi det ikke har været muligt at skaffe de rigtige.
Jeg mener at huske det sådan at vognen er leveret i størst antal med den type bogie som Bjørn har udstyret vognene med...
Dette kan jo have ændret sig siden ;)
Ja - men da jeg indkøbte stumper til samme type OHJ projekt for et par år siden havde han desværre ikke nogen Hedin bogier. Jeg spørger ham gerne når jeg kommer forbi Tystrup næste gang, alternativt så prøv at skrive til ham på info@paa-sporet.com
Mvh,
Peter
Hej
Her lige lidt historie om bogien, og hvorfor den nok ikke er lavet i model.
Vh
Bent Larsen
Ja, det forklarer jo den manglende interesse for at lave dem i HO ;) !
TGOJ kaldte Hedin bogien for type 47 og på SJ var den type 49 . Ved ikke om der var forskelle på dem eller hvad der gjorde at de fik forskellige typenumre . I bogen "SJ personvagnar av 1940- och 1950-talsmodeller" side 72 (om Co6 senere Bo6 og derefter B6) står at de leveredes på bogie type 39 men i tresserne fik ca 30 Bo6 vogne Hedins type 49 bogier fra sovevogne der i sin tur fik MD (Minden-Deutz)
bogier .
Sommetider benævnes Hedins bogierne H47 og H49 (og tror også jeg set 47H og 49H) .
I nævnte bog side 33 er der et par billeder af Ao5b (senereWLABo5b og derefter WL7 samt efter ombygning WL3) med Hedins bogier .
Link til ombygget bogieprototype (billeder) og en del andet .
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=28204
Jeg husker at Hedin stævnede SJ i mange år for at de tog MD istedetfor hans konstruktion . Men han tabte hver gang . De der arbejdede med vogne var ikke glade for Hedinsbogierne , MD er nemmere at komme til ved skift af bremsesåler og at se slitaget på disse .
mvh Rolf Berg
Altså jeg kan i grunden godt tegne disse bogie sider og ligge dem til salg hos shapeways, men jeg har i så fald lidt brug for jeres hjælp.
For hvordan skal disse bogie sider være?
Hvor tykke?
Akslafstand?
Gerne lidt gode billeder af dem i virkeligheden :)
Hej Langelandsbanen
SELVFØLGELIG skal de da det, altså laves, spørgsmålet er så hvor Man / Vi, finder nogle ordentlige og brugbare tegninger af HEDIN bogien, til OHJ B 235-36. Nettet er måske en løsning, men indtil videre har jeg intet brugbart fundet.... :-/
Måske der skal forsøges på den anden side af Sundet ??
Mvh
OHJ20
Hej
Ifølge tegningen i Lokomotivet er akselafstanden 28 mm i HO
vh
Bent Larsen
Hej
Jeg har fået et remisserygte om at DF modeltog har haft noget i gang med de bogisider, men om det kun er et rygte ved jeg ikke.
vh
Bent Larsen
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAE12886
Og undersiden efter uheld :
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAE13708
Er med i SPM 72 (SJK bog 11) side 181 , 183 og 185 men små billeder af TGOJ vogne hvor bogierne kaldes for 47H .
mvh Rolf Berg
Hej
Det er rigtigt det er det er bogier som jeg har støbt.
Jeg har desværre ikke nogen på lager, og formen er ikke så god som den har været.
Du er velkommen til at låne formen hvis du har mod på at støbe nogle selv.
Originalen har jeg desværre for år tilbage lånt ud til Bjørn fra På Sporet, den er sikker forsvundet i forbindelse med flytning.
Hej
Beklager at der er gået lidt tid.
Her er Hedins oprindelige tegning ifm. patent på Hedin bogier.
Tegningerne er uden mål, men akselafstanden er 2,4 m, altså 27,5 mm i 1:87
Hej
Beklager at der er gået lidt tid.
Her er Hedins oprindelige tegning ifm. patent på Hedin bogier.
Tegningerne er uden mål, men akselafstanden er 2,4 m, altså 27,5 mm i 1:87
.
Vagnverkstaden/ HNJ/ Göran Nilsen ]Vagnverkstaden/ HNJ/ Göran Nilsen skriver (bl a) sådan i sit seneste nyhedsbrev:
Hedin bogie
Finns det intresse att ta fram en hedinbogie, gjuten i mässing. Om jag får tillräckligt många beställningar kan en sådan bogie bli verklighet.
______________________________________
Vagnverkstaden
Göran Nilsson
Åsvägen 19
S-30270 Halmstad
Sweden
Phone +463530631
________________________________________________________________________
--
Svend