Hbis
Hej
Blev Hbis kun brugt indenlands, eller kunne de også findes i Dan-Link..?
mvh.
Jan
Hej
Blev Hbis kun brugt indenlands, eller kunne de også findes i Dan-Link..?
mvh.
Jan
Jeg har set billede af dansk Hbis i tysk godstog, så mon ikke de også var at finde i Danlinktogene?
Vh
Michael
Jeg antager at denne vogn var reklame for Dan-Link togene .
https://www.brawa.de/produkte/h0/wagen/gueterwagen/gedeckter-gueterwagen-hbis-grand-dan...
mvh Rolf Berg
Jeg antager at denne vogn var reklame for Dan-Link togene .
Nej, den var reklame for "Grand Danois", som var den hurtigste godstogforbindelse mellem Danmark og Frankrig.
'Danlink- var godsruten mellem Sverige (og dermed også Norge) og Maschen Rbf (syd for Hamburg) via Helsingborg - Københavns Frihavnsstation - Rødby - Puttgarden.
Med venlig hilsen
Mrten
Du har spurgt før - og også fået svar her
Men vi kan da gentage det: ja
Men Danlink var af natur mest transit, så mest tyske og svanske godsvogne, fx tyske og svenske hbis-afarter
--
ئۇلغىك
'Danlink- var godsruten mellem Sverige (og dermed også Norge) og Maschen Rbf (syd for Hamburg) via Helsingborg - Københavns Frihavnsstation - Rødby - Puttgarden.
P.S.
Vær i øvrigt opmærksom på, at et Danlink-tog kunne være op til 800 meter langt (= færgekapaciteten på Øresund), så du skal bruge mange vogne til at genskabe det i model. 800 meter svarer til ni meter i 1:87.
Med venlig hilsen
Mrten
Du har spurgt før - og også fået svar her
Men vi kan da gentage det: ja
Men Danlink var af natur mest transit, så mest tyske og svanske godsvogne, fx tyske og svenske hbis-afarter
Korrekt.
For de nævnte danske Hbis-vogne:
Hvis de to første cifre i vognnummeret er 01 eller 21 kan vognen anvendes. Ellers ikke .....
--
Svend
Som der bliver sagt er det transit godstog mellem Sverige og Tyskland, så danske Hbis er ikke særlig sandsynlig så jeg holder mine Hbis indenlands.
mvh.
Jan
danske Hbis er ikke særlig sandsynlig
.
Den er da ikke mindre sandsynlig end andre Europ-mærkede Hbis-vogne.
--
Svend
Som der bliver sagt er det transit godstog mellem Sverige og Tyskland, så danske Hbis er ikke særlig sandsynlig
Hvis modellerne af vognene er mærket "01 RIV-EUROP", er de ikke usandsynlige. Alle EUROP-vogne måtte anvendes i flæng indenfor de i EUROP-samarbejdet deltagende baneforvaltningers net. EUROP-mærkede danske Hbis'ere var derfor ikke bundet til kun at køre til og fra Danmark men kunne snildt optræde i transiterende tog - måske ikke i stort tal, men så er vi vist ovre i begrebet "statistikmodeljernbane".
Venlig hilsen
Mrten
Hvis de to første cifre i vognnummeret er 01 eller 21 kan vognen anvendes. Ellers ikke .....
Et par eksempler fra min egen "stock" af Hbis-vogne:
70-80: 21 86 211 5 011 - 7
80-00: 01 86 225 0 011 - 6 er numrene for samme vogn, udgivet med sidstnævnte nummer fra McK
med postlogo på skydevæggen
70-80: 21 86 211 5 039 - 8
80-97: 01 86 225 0 039 - 7 er numrene for samme vogn, udgivet med sidstnævnte nummer fra McK
70-80: 21 86 211 5 045 - 5
80-01: 01 86 225 0 045 - 4 er numrene for samme vogn, udgivet med sidstnævnte nummer fra McK
75-80: 21 86 211 5 478 - 8
80-97: 01 86 225 0 478 - 7 er numrene for samme vogn, udgivet med sidstnævnte nummer fra BRAWA
mærket Grand Danois
75-80: 21 86 211 5 480 - 4
80-95: 01 86 225 0 480 - 3 er numrene for samme vogn, udgivet med sidstnævnte nummer fra BRAWA
m. Klavertangenter
25 86 225 0 562 - 0 er nummeret for 1 a' 2 Hbis-vogne i Märklin sættet 48370
Albani
25 86 225 0 564 - 6 er nummeret for den anden Hbis-vogn i samme Märklin sæt 48370
Albani
-man kan heraf slutte at DSB Hbis-vognene (incl "Postvognen") kunne køre udenlands. Men ikke de 2 Albanivogne.
Albanivognene har således næppe kørt i DAN-LINK togene - men de andre har da i hvert fald jvnf. Svend B J's bemærkning kunnet have kørt dér. Om det så er tilfældet, ved jeg ikke.
mvh
Chr
--
Storskalaer, Livesteam : Min innendørs skala O bane. Liten men fin.
Digitalstyring, datastyring og automatikksystemer : Zimi dekoder
Digitalstyring, datastyring og automatikksystemer : Zimi dekoder