DC kontra AC - lad striden ligge

af cm, 8/1 2017, 00:31 (2883 dage siden)

Diskussionen om AC contra DC har tilsyneladende ikke blot været genstand for diskussioner på fredelig basis – idet lidt historisk granskning i diverse tidsskrifter og arkiver kan frembringe ganske opsigtsvækkende historier fra fortiden.

Således blev formanden for Nexø Modeljernbaneklub – prokurist Hjalmar Høst - i november 1952 antageligvis forsøgt kvalt – idet en ondsindet person ved hjælp af klubbens patineringsværktøj havde camoufleret en slæbesko som et stykke flæskesvær. Hændelsen fandt sted kort efter en ophedet debat vedrørende klubanlæggets kørestrøm. Gerningsmanden blev aldrig fundet.

I januar 1964 ekskluderedes snedkersvend og ivrig DC-fortaler Poul Palle Hansen af Mandø Modeljernbaneklub, idet han havde brugt sin juleferie til at bortslibe punktkontakterne på klubbens anlæg. En efterfølgende retssag afstedkom at han idømtes sagens omkostninger samt erstatningsansvar. Pudsigt nok er klubben i dag DC-kørende.

Helt galt gik det i maj 1969, da erhvervsdykker og kasserer i Hirtshals ”H0-klubben” - Jørgen Jørgensen– igen efter en heftig debat vedrørende AC/DC; skubbede klubbens kasserer Edward Poulsen ind i et skab – som efterfølgende tømtes for luft ved hjælp af en kompressor. Jørgen Jørgensen idømtes 12 års fængsel for overlagt mord.

En 19 dage lang generalforsamling i marts/april 1972, der fortjener optagelse i Guiness Book of Records – afstedkom at Møgeltønder Modeljernbaneklub aldrig nåede til enighed om spørgsmålet angående kørestrøm. Et kompromis afstedkom, at der slet ikke benyttes kørestrøm. Den dag i dag skubber klubmedlemmerne modeltogene rundt med hånden eller de af klubben særligt konstruerede ”skubbepinde”

DC fanatikeren – automekaniker Palle Werner Therkildsen – monterede i protest i 1983 en oversize slæbesko under formandens Simca-1100 efter at denne havde fået vedtaget AC systemet i klubben ”Vedbæk og omegns MJK”. Therkildsen ekskluderedes og måtte bygge vognen tilbage til DC kørsel.

Vulkanisør og Märklinist Ove Kiel ekskluderedes i 2008 ligeledes fra klubben ”Hårbølle Banerne” – idet han afsløredes i at have påloddet en MFX-lyddekoder på næstformanden og DC-tilhængeren Ole Hvad’s høreapparat. Lyden blev beskrevet som ”infernalsk” af Ole Hvad – der var tale om en optagelse af ”Ludmilla”-lokomotivet. Kiels fratræden fra klubben foregik i stilhed.

Det er mit håb at ovenstående facts kan bevirke fredelige og forsonende toner AC og DC folk imellem.

mvh
Chr

--
[image]

DC kontra AC - lad striden ligge

af Thomas Jespersen @, Odense S, 8/1 2017, 00:55 (2883 dage siden) @ cm

Glimrende indlæg.
Jeg har altid syntes at det berømte citat af K.J. Lauridsen om seksualdrift og jernbanedrift, var noget værre pjat, men det virker til citatet er ganske gyldigt, omend i skala 1:87
Det lader ihvertfald til at der er mange indespærrede aggressioner og frustrationer der skal udløses når trykket bliver for stort.
Jeg tvivler derfor ikke på at stridsøksen kun er begravet for et kort øjeblik, den skal nok komme frem igen.

Thomas

DC kontra AC - lad striden ligge

af modeljernbane, 8/1 2017, 10:06 (2883 dage siden) @ Thomas Jespersen

Det er som da vi gik i skole(for mange år siden) hvor stridens æble også var AC-DC og hvor ord veksling hurtigt kunne udvikle sig til at del øretæver ud, er vi da virkelig ikke blevet kloger? Åbent bart ikke, det er som drengen fra dengang stadig sidder gemt i os. Når alt kommer til alt, er det blot et lille futtog laver af plastik med en elmotor i , når nogen hævder at deres modeltog er mere rigtig en andres, tænker man ja ok, er der mon dieselmotor i? Nej det er der så ikke, har deres super model ikke en kobling så stort som en halv folkevogn, jo sørme så, har den det, hvor mange rigtige tog har det? Sådan kan man blive ved.Nyd jeres tog og lad være med at gøre det til noget det ikke er og acepte, at der er andre meninger en jeres og de kan lige så rigtige;-)

DC kontra AC - lad striden ligge

af Thomas Jespersen @, Odense S, 8/1 2017, 21:32 (2883 dage siden) @ modeljernbane

Helt enig. Noget af det sjoveste syntes jeg er at komme på besøg i nogle af de gamle spor 0 klubber og se hvad der engang kunne laves af en vinduesviskermotor, en gammel cigarkasse og et par kuglepennepatroner.

Thomas

DC kontra AC - lad striden ligge

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 9/1 2017, 20:39 (2882 dage siden) @ Thomas Jespersen

Vi skylder spor 0 klubberne rigtig meget for dansk modeljernbanes udvikling.

DMJK, som er den ældste klub, blev for alvor bannerfører for dansk modeltog, og det endda før 2. Verdenskrig.

Det er nemlig rigtig spændende at læse om hvor opfindsom man måtte være, for overhovedet at få noget vellignende dansk modeltog ud af det.

Ikke som i dag, hvor vi i H0 køber os til den ene flotte danske model efter den anden.

Men heldigvis godt det kan lade sig gøre, for det betyder at en del af os kan hoppe med på vognen, selv om vi ikke er de store håndværkere ;-)

Mvh
Claus

DC kontra AC - lad striden ligge

af Bent Larsen, 11/1 2017, 09:57 (2880 dage siden) @ Thomas Jespersen

Hej
KMJK i Kalundborg er ved at installere digital drift, de må nu skifte de gamle viskermotorer og lignende ud, deres strømforbrug er langt over hvad en dekoder kan klare.
Vh.
Bent Larsen

DC kontra AC - lad striden ligge

af Kim K, 19/1 2017, 20:04 (2872 dage siden) @ modeljernbane

Nyd jeres tog og lad være med at gøre det til noget det ikke er og acepte, at der er andre meninger en jeres og de kan lige så rigtige;-)

Så enig.

Jeg samler på Märklin, nogle vil måske kalde mig "Märklinist" (det er jo lidt et skældsord i vore dage). Jeg skal ærligt indrømme at det gør ondt, når jeg ser 3-skinne-produkter blive kaldt "legetøj", "uden hold i virkeligheden", "andenrangs" og så videre. Jovist er det legetøj, for voksne, men det er jo ofte ikke det der menes. Ofte menes der "mit modeltog er mere rigtigt end dit tog" og jeg føler jeg ofte bliver stemplet, når jeg fortæller at jeg samler på Märklin. Så er det som om, at det antages at jeg ikke ved hvordan man har modeltog; hvis man vel at mærke har det på den "rigtige" måde.

Sådan har jeg modeltog: Hos mig kører der kun realistiske oprangeringer. Jeg har et forbillede i form af en delstat i Tyskland, jeg tilstræber at have tog fra den delstat, og jeg tilstræber at trafikken på min bane afspejler nogle dage i 1985. Jeg går også efter en realistisk sporplan (dog inden for rammerne i mit lille rum).

En anden del af hobbyen er at samle på modeller fra Märklin, dog kun modeller fra min valgte epoke. Jeg synes det er en spændende udfordring, at få min modeljernbane til at fungere inden for rammerne af de modeller som Märklin producerer. Dette gør, at jeg af og til skal vente på at en bestemt model kommer på markedet, men så er glæden så meget større når den endelig gør. Hvorfor samler jeg på Märklin? Det ved jeg ikke, det gør jeg bare. Sådan er det vel, når man samler på noget?

Hvordan er min måde "forkert" og hvordan er den "ikke rigtig"? Mit gæt er, at hvis der ikke var punktkontakt i mine skinner, og hvis der ikke stod Märklin på kasserne, så ville de samme kollegaer der, fordomsfuldt og generaliserende, kritiserer "AC-brugerne", lovprise min måde at køre tog på. Når jeg ser hvad andre anser for "rigtigt", så er korrekte oprangeringer og køreplanskørsel en stor del af det. Er det mon mindre sjovt at være til køredag hos mig, end hos en kollega med et 2-skinneanlæg? Det virker sådan, når jeg læser hvad andre brugere skriver.

Jeg synes at realisme er hvad modelbyggeren selv gør det til. Det er et kompromis. Ja, mine passagervogne mangler 2 cm, men det er altså kun UIC-X passagervogne fra Märklin der gør det, resten af vognparken er ganske skalatro i længden. Det gør ikke min oprangering mindre korrekt, for min vogn er stadig en model af forbilledet.

Så mens mine "lange passagervogne" er lidt korte, har andre producenters modeller, i skalatro længde, forkerte vinduer eller andre ting som er galt. Det er sjældent noget folk lægger mærke til for det er de færreste, der mestrer kunsten at kende de tyske UIC-X passagervogne fra hinanden.

Der er kollegaer der synes det ser mere realistisk ud at sætte en Kadee-kobling på deres vogne. Skulle jeg så himle op og sige at "rigtige tog ikke har automatkoblinger". For Kadee-koblingen er jo egentlig en model af en amerikansk automatkobling. Jeg kunne aldrig finde på at sætte Kadee-koblinger på mine vogne, netop af den grund, men jeg kunne sandelig heller aldrig finde på at påpege det overfor for kollegaer der gør. Det må de helt selv om. Hver især har vi vores "ting" som vi går op i.

Jeg synes også vi skylder os selv at tænke over, hvordan vi leverer vores holdninger, og jeg synes vi skal tænke over når vi i butikker, eller på udstillinger, åbenlyst står og kritiserer andres anlæg eller modeller. Vi ved aldrig hvem der står omkring os, og andre mennesker har følelser. Det gør ondt at overhøre en svada mod "AC brugerne", og det gør ondt at se 3-skinne-folk omtalt som én gruppe (ofte lettere fordummet) hvor det hedder sig "AC brugerne er normalt ligeglade med den slags", "AC brugerne tager sig til takke med ringere detaljer", "AC brugerne kan ikke finde ud af at registrere et DCC lokomotiv". Det er både fordomsfuldt og arrogant, men det kan også være dybt sårende for den som overhører det.

En sidste ting: Vi er ikke anonyme. Vi ved næsten altid hvem der gemmer sig bag de forskellige brugernavne. Blot stof til eftertanke. Der er kollegaer som har haft en stor stjerne hos mig for deres viden om forbillede og modeller, men som jeg har mistet alt for, efter jeg har læst deres fordomsfulde meninger (eller overhørt dem i butikker og på udstillinger). Det er bare mægtig ærgerligt.

Når det så er sagt, så går det begge veje. Jeg kender andre Märklin-samlere som prædiker mærkets fortræffeligheder og kvaliteter, og det er ofte lige så anstrengende og irriterende.

Det er fedt når vi er passionerede, knapt så fedt når vi er blåøjede eller fanatiske - og grænsen er desværre hårfin.

Alt det bedste til alle, og de bedste oplevelser med vores fælles hobby
Kim

DC kontra AC - lad striden ligge

af bygger01, Herning, 19/1 2017, 22:53 (2871 dage siden) @ Kim K

Du have ros for dit skriveri.

For det at lege med modeljernbane er en illusion, og de fleste burde kunne blive enige om, at intet forkert eller rigtig i vores lille verden, når vi leger på hjemmebanen.

Så det er nok kun udebanekampene, der er svære .............

Måske er det kun kortslutningen, vi har til fælleds !

DC kontra AC - lad striden ligge

af Bent Larsen, 19/1 2017, 23:14 (2871 dage siden) @ Kim K

Hej
Rigtigt godt og velskrevet indlæg, tak for det.
Vh.
Bent Larsen

DC kontra AC - lad striden ligge

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/1 2017, 13:23 (2883 dage siden) @ cm

Jeg oplever det nu ikke som en strid, men som en afdækning af de faktiske forhold, hvilket vel er et af formålene med signalposten.dk. Hvis nogle vil gøre debatten til en "krig" eller "strid", er det måske blot et forsøg på bortforklaring. ;-)

Med vanlig venlig hilsen
M:-Drten

DC kontra AC - lad striden ligge

af nielsgrenaa, 10/1 2017, 20:16 (2881 dage siden) @ cm

Hej Chr.!
Tak for dit underholdende indlæg. Kunne frygte, at det er spildt på de værste kombattanter i denne evige strid ;-)

Hilsen

Niels,

der kører DC, men har fuld forståelse for dem, der kører AC - især når en af mine korte maskiner går i stå i et sporskifte - igen, igen.

DC kontra AC - lad striden ligge

af gaest, 11/1 2017, 09:17 (2880 dage siden) @ cm

For at gøre forvirringen komplet - jeg har en gammel sag i skala 1:62 der kører 2 skinne AC. Det findes også. Må se at få fundet den frem en af dagene.

Avatar

DC kontra AC - lad striden ligge

af Futfar, Kajerød, 16/1 2017, 17:56 (2875 dage siden) @ gaest

1:62.. Ja så, det er, for mig, et helt ukendt format; ser frem til at få mere viden omkring dette format:-). At køre AC på et 2-skinne system, er vel det samme som at køre med det "gamle" Märklin analoge system, hvor midterlederen var fase, og skinnestrengene begge var 0. Altså ikke forskelligt fra det der i dag er analog 3-leder drift, hvor det må siges at 3-leder betegnelsen ikke er korrekt, da der jo er tale om en fase og en 0, altså 2-ledere! Når man så er "3-leder kører", er det så heller ikke helt korrekt, for de 2 skinnestrenge er den ene leder, og midterleder/puntkontakter, er den anden, vice verca. Se i øvrigt mine indlæg omkring AC/DC!:-D.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

DC kontra AC - lad striden ligge

af gaest, 22/1 2017, 17:58 (2869 dage siden) @ gaest

Her en lille prøvetur med "S-toget". Jeg har ingen skinner til uhyret, men overvejer at lavet et diorama hvor maskinen kan stå opklodet ligesom A159 i dengang på Jernbanemuseet, så hjulene kan ses dreje.

https://www.youtube.com/watch?v=kvV6uMQqgTw&feature

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak